jom follow

Tuesday, November 11, 2008

pasta lagi ....

taktau apsal tiba2 lepas guest aku suma balik mlm tu ... aku terus batuk tak berenti ... pastu kul 5 pagi smlm tiba2 je bdn aku panas sampai mengigil ... but by 8 am tu dah ok lak ... tapi batuk mkn teruk. sore aku lak kejap2 kang ada, kejap2 kang ilang terus ... kalau ada pun sore aku tu ala2 tina turner gamaknya ... tapi tak gak .. kadang2 kedengaran cam itik serati pun ada!

balik keje smlm lapar ... tapi takde mood nk mkn nasi so, aku bukak fridge tgk apa yg boleh dimkn ...ternmpk lak brocolli ... mmmm ... sedap gak ni kalau masak ngan pasta ... lagi2 baked pasta. bukak lemari stok makanan kebetulan ada penne pasta tinggal half then yg spiral pasta ada sket sgt ... apa lagi ... terus amik periuk kasi rebus itu pasta ... lagipun masa guests ramai2 datang umah aku mlm ari tu, aku mmg tak jamah langsung .... skang lak tiba2 rasa mengidam pasta.

tapi yg ni simple je .... bhn2 pun taklah susah sgt ... cuma cheese tu je le modal yg mahal sket. meh tgk bahan2 nk masak baked pasta with brocolli & sausage.


dah tentu2 masak pasta kan ...haruslah kasi rebus pasta ni al dente


brocolli (rebus sekejap), sausage (yg dah dihiris, kalau tak mkn sausage boleh ganti ngan isi ketam atau ayam), finely chopped garlic & bwg merah besar (kalau taknk letak bwg pun ok je), susu segar or susu sejat 2 cwn, 1 sudu tepung gandum & 50 gm butter (2 sudu)


ada 3 jenis cheese yg digunakan, parmesan & cheddar utk buat kuah (ada salah satu pun takpe), mozarella utk topping bila bake nanti, kalau nk byk pun boleh, ikut citarasa masing2 ... lupa amik gambar masa buat kuah tu ...anw, cara2nya ialah...

1. api kecil, panaskan kuali, cairkan butter ...

2. masukkan tepung, kacau pastikan tidak berketul, dah sebati masuk susu ....

3. bila susu hampir mendidih (kalau masa ni tgk kuah cam 'ter'pekat, masukkan sket lagi susu) masukkan parmesan & cheddar cheese, kacau hingga cheese larut....

4. masukkan bwg merah & garlic, kacau sekejap terus tutup api ....


kemudian masukkan pasta, brocolli & sausage kacau hingga rata

dah rata masukkan lam tray .. taburkan lak mozarella cheese .... set kan oven 180 darjah bakar dlm 20-25 minit .....dan hasilnya ...

tadaaa .... masak sudah ... dah boleh belasah ...mkn time panas2 sedap ... yummmm

ni close up 'baked pasta with brocolli & sausage

boleh lah mencuba resepi ni ... kalau time ujan2 sedap gak mkn pasta ni panas2 ... ckp pasal ujan, cekodok pun sodap kan?!?? ... ;p

6 comments:

aku la ros said...

slluurrppp.. lapar daaa..

AQisH said...

sedapnyer..anak² i mmg suka pasta sama mcm mak dia..nnt nak try gak lah resipi ni..thanks for sharing;)

Anonymous said...

sedap...nak cuba la..LISA

ita.itu said...

wa ko mmg gigih ok..aku buat tp x lalu nak telan..kembang tekak.hehe

MOLY said...

aduhaiiiiii .....
lapar perot dibuatnya okeh !!!

nanti nak cuba jugak laa
thanks asz kongsi
;)

Asz said...

ros : lapar eh tgk pasta tu..:)

aqish : no prob beb, bdk2 mmg suka pasta ni, boleh simpan lam fridge 3-4 hari, bila nk mkn panaskan je lam microwv...tk membazir.

lis : cuba jgn tak cuba .. kalau tak nk bakar pun boleh ...

ita : aku kalau teringin mmg gigih ..ekekeke :D

lily : cubalah ... sharing is caring tak gitu .. ;)