jom follow

Friday, September 19, 2008

ikan sweet sour & sayur campur sos tiram ngan tauhu jepun

semalam utk berbuka pose aku masak lauk faveret anak2 aku dan sayur faveret aku. simple je lauk smlm 2 jenis, tak sempat pun nk msk byk2 selalunya kalau lauk ni dorang dah tak pandang lauk lain dah.
ni le dia ikan sweet sour, sbnrnya aku carik ikan bawal, takde lah pulak, yg ada ikan kembung ... ikan kembung pun kembunglah, ok lah tu, belasah je yg penting kuah dia sweet sour.
ikan sweet sour
kalau ada yg nak try senang & cepat, bahan2nya :
2 biji bwg besar (hiris bulat)
3 ulas bwg putih (aku ketuk je sbb nak cepat)
halia (besar ibu jari - ketuk gak)
1 tangkai serai (ketuk)
3-4 sudu cili boh / cili kering blender (ikut suka kalau nk pds ltk lah bersudu2)
3-4 sudu sos cili & sos tomato (secukup rasa tekak sendiri)
1 biji tomato (belah 4)
minyak agak2 jgn byk cam goreng ikan lak (pesanan utk yg tak biasa msk), tumis bwg besar, putih, halia & serai sampai naik bau, pastu masuk cili boh/cili kering. naik minyak masukkan sos cili & tomato (ikut suka kalau nk letak lebih boleh je, yg mkn pun korang kan) pastu masuk tomato. dah sebati matikan api tuang atas ikan yg dah siap digoreng. voila!!! ikan sweet & sour dah siap boleh di hidang & mkan ye ...jgn tgk je .. tapi kalau belum masuk waktu tgk je la dulu.

yg ni lak sayur faveret aku & adam, sayur campur sos tiram ngan tauhu jepun

kalau ada yg nak try senang je, bahan2nya :

udang (utk rencah)
2 ulas bwg merah kecik (hiris)
3 ulas bwg putih (aku ketuk je sbb nak cepat)
cili api (ketuk2 je) - kalau suka pedas2 sket, kalau taknak pun boleh
2-3 pek tauhu jepun, goreng dulu (saiz ikut suka, ada org suka besar2, aku suka kecik2 sket)

carrot
broccoli / cauliflower
cendawan
sos tiram & sedikit air

panaskan minyak dlm 3-4 sudu, masuk udang, bwg merah, putih & cili api tumis sampai naik bau, pastu masuk sayur yg keras2 dulu kasik layu (carrot & broccoli), tambah lam 1/4 cwn air biar kan sekejap, masuk cendawan dan sos tiram (ikut suka nk byk mana, kalu byk sgt nanti masin lak, agak2 le). dah agak2 cendawan dah msk last skali masukkan tauhu jepun yg siap digoreng jgn lupa matikan api (sbb kadang2 aku terlupa nk matikan api dapur) dah siap terus hidang, mkn panas2 best ... yummy!!!

2 comments:

Leesa Liisa said...

dah ptg gini aku lagi ler lapo nengok ni...

MOLY said...

nak ikan suwit sour ...
sedapnyaa tgk
:D