jom follow

Friday, August 6, 2010

budak kicik kaler ijau ....toyol ....wujudkah?!??


salam

entry kali nih sbnrnyer ada kena mengena ngan apa yg terjadi lately nih ... actually pada family aku ... to be exact kejadian nih berlaku kat umah mak aku ....

pada yg kenal aku, tau lah umah mak aku kat mana ... dan aku pulak mmg tiap2 minggu akan menghabiskan wiken aku kat umah mak ... (coz adam tinggal ngan neneknyer) ....

anw, lately nih (start awal thn nih) ... paling ketara dlm minggu ni ... duit mak aku slalu ilang ... kadang2 x masuk akal camne duit tu boleh lesap gitu je ... coz kat umah aku tu bkn ada sape2 pon ... i mean, adik2 aku sume keje ... yg bongsu skali tu pon xde umah masa kejadian coz dia gi skool ..

minggu ni je mak aku dah ilang rm350 ... iyer ... mungkin bg sesetengah org amount tu x byk mana ... tp bagi kami ... amount tu sgt byk okeh ... hari senin tu duit yg aku bg mak pon lesap gak ... paling latest jadi hari rabu mlm ... camni citernyer ... adik aku yg no 3 tu balik umah (dia dok shah alam) ... biasalah cukup bulan, hulur2 lah kat mak kann ... dia bg mak exactly rm400 mlm tu ... masa tu mak aku dah atas tilam ... sudah mau tidooooo ... so, disbbkan mak dah ngantuk plus malas nk bgn ... mak selitkan duit tu dlm sarung bantal yg digunakan utk letak kepala mak ... pastu terus tido x bgn2 sampailah esok paginyer (pagi smlm) ...

pg2 tu mak bangun punyalah mak terkejut ... bgn2 tido seluk sarung bantal duit tu ada tp tinggal rm 350 je ... ilang dah 50 hengget!!!!

bkn mak aku sorang je kena ... aku laki bini pon kehilangan gak, adalah 2-3 kali ... skali ilang tu 50-100 hengget gak arr ... tp malas nk kecoh2, takot kang mak aku kecik ati plak sbb ilang kat umah dia kannn ... so aku diam2 sudah ...

sampailah hari smlm, kes nih jadik lagi misteri bila adik aku letak stat dia kat fb pasal kes duit ilang and dia saspek ada org bela budak kicik kaler ijau kat area umah mak aku tuh ... then dia post pic yg kami saspek mende alah tu ...

anw, sambung balik citer pasal mak aku .... mak aku pon rasa x sedap ati sbb mcm x masuk akal camne duit tu boleh lesap camtu je ... so mak aku pon ngadu ngan sorang neber nih ... rupa2nyer ... bkn umah kami je kena ... neber ni pon penah terkena dan katanyer boleh dikatakan hampir setiap rumah kat kawasan tu kehilangan gak ... yg lagi x sedap ... benda nih sbnrnyer bkn baru dan ramai pulak yg dah tau pasal kewujudan 'benda' nih kat area umah mak aku ... sampaikan ada diantara yg dah terkena tau sape tuan punya anak jin nih (ada yg pernah terjumpa 'dia' ngah ralit main kacang ijau dpan umah, siap tanya sape tuannyer) ... kami satu family je x tau citer ... huhuhuhu




ok, pasal pic kat atas nih ... x lama dulu, dlm tahun ni gak la ... adik aku ngan x sengaja teramik pic 'makhluk' itu ... pastu, 3-4 minggu lepas adik aku tunjuk balik pic nih kat aku and tanya aku rasa2 apa benda yg ada bwh meja tu eh ... masa aku mula2 tgk, meremang bulu roma aku ... tp x terpikir kan budak kicik ijau tuh langsung (walaupon masa tu dah start ilang duit) ...

kalau la kata bukan budak ijau tu ... apa benda tu eh?? mmg kat bwh meja mak aku tu ada letak hiasan ... tp xle sampai memenuhi ruang kat bwh tu ... mak aku letak bowl yg x berapa tinggi je kat situ ....

agak2 korang le ... apa benda tu?? aku cam percaya x percaya je .. coz aku bkn org yg percaya sgt ngan antu momok segala nih (tp aku percaya kewujudan jin & iblis) ... cuma persoalan aku betol ke wujud toyol nih???? kalau btol wujud, nape masih ada lagi manusia yg sanggup 'membela' benda nih?? cara paling senang nk kaya?!?? wallahualam ....



21 comments:

Salina@IbuAqil said...

Ermmm benda 2 tgk bogel erkk.. ;o) ;oD ;op duk tenang2 lama2 meremang bulu roma ni sis.. trus x nak tenung lg dah.. gayat pn ada..

Asz said...

ibu aqil ... meremang kannn .. dah le masa kitaorg tgk blk pic ni tgh mlm ... lagi takottttt ....

Asz said...
This comment has been removed by the author.
Hezesuze said...

tu kompom mmg toyol yg amik duit tu asz..coz dia xkan amik byk2...just rm50 jek tapi hari2...huhu

try ler carik bomoh or watever suh pulih kan or kasi pagar rmh uols tu...

dulu time aku skolah mmg selalu duit ilang...alhamdulilah skrg xde dah..

Asz said...

ze ... ooo, mmg toyol nih amik sket2 ye ... barulah ku tau ... smlm dah ada org dtg pagarkan umah ...

Jiey^Mien said...

Asz, member Jiey ckp kan, kalo yg amiks ket2 ni mmg biasanya toyol..
umah mak dia pun penah kena.. So kalau dia simpan duit dlm umah, dia akan letak skali rambut/ kacang ijau kat duit tu..
br la ok..
tatau la betul ke tak.. ni member yang citer..

Cikja said...

Asz: dengar org cakap klu simpan duit tu lipat pastu pinkan ngan jarum jahit/peniti...lagi satu bela ikan puyu/puyuh kat rumah budak hijau tu pun boleh ralit ngan ikan tue..

Zue AnnaLeeya said...

mak aih... meremang tgk gambo tuh.. takuttt...

Asz said...

jiey ... mmg boleh ye ... smlm pon ada member bg petua yg sama, rambut & kacang ijau ... btol lah agaknyer ye ...

fariza ... ikan puyu pon dia ralit gak ... mmg kat umah mak ada ikan puyu tp letak kat luar rumah ... kena letak dlm umah ye?!??

zue ... mau x meremang ... ntah makhluk apa dok dendiam kat situ ... ammar plak mmg sker main kat situ ... hishhhh ...

Asz said...

jiey ... mmg boleh ye ... smlm pon ada member bg petua yg sama, rambut & kacang ijau ... btol lah agaknyer ye ...

fariza ... ikan puyu pon dia ralit gak ... mmg kat umah mak ada ikan puyu tp letak kat luar rumah ... kena letak dlm umah ye?!??

zue ... mau x meremang ... ntah makhluk apa dok dendiam kat situ ... ammar plak mmg sker main kat situ ... hishhhh ...

Azma said...

uisshh..bukan setakat cerita. siap ada gambar lagi.. nak nengok lama2 pun ngeri... :D

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

asz,
seram la tgk gambo tu. gambo betul kan tu...nauzubillah, bykkan baca ayat suci al-quran. org tua2 kata, kat duit tu kita pinkan jarum atau pin baju.....wallahua`lam.

A.I said...

Ya Allah!! mmg dia la tu asz!! isk..gi le carik ustaz yg bleh halau dia..banyak oo duit yg kowang ilang tu. (kalau bagi kt aku lagi bagus ;P)

isk..kene ikhtiarkan jugak tu asz...

JijahJambu@Jj said...

wahh .. ada jugak ekk kes cenggini di zaman moden nihh

noradzlina.kamdani said...

kak, mende tuh mmg wujud, kite antara percaya dgn x, klu lin ilang duit pun hatta rm 50 pun mmg lin dh melalak..tp biasanye...kite akn dengo kes bdk kecik ijau tu lepas org blk haji...sbb nk ngambiknye kn kt slh 1 tiang yg ada kt masjidil haram...lin dh kene thn lepas...hu hu hu sedih tau kak dh la xbnyk duit ms tuh...(skang pun xbnyk duit gak)

saveme_zero said...

kak...elok cari ustaz,jgn biarkan.

Ekin said...

Slm,

Uish K. Asz, meremang bulu rome ekin nengok gambo tuh. Baik2 le simpan duit.. mmg benda tu wujud & kita kene jaga2 la.. jgn simpan duit byk2.. selaunya dia akan amik amaun yg sama tiap2 kali ... penah gak dgr org kata tabur kacang ijau @ guli kat kawasan umah.. bela puyu pun ye jugak.. ikhtiar le K. Asz ye..

cik Syafiqah said...

akak... ehhe~... follower baru blog akak... gambar yg 1st tu... muka die cam garang je... gambar yang 2nd... nampak cam die posing plak... (ke... fiqah yang hanya berperasaan...)

btw... akak kena buat something... caz, budak hijau ni, bila tuan die tgk cam xde respon, nanti dia amik lg banyak pulak... huhuhuhuu...

Neyra Shazeyra said...

arghhhh tgh tngal sorg2 kat hostel ni. pukul 1 am tgk gmabr ni. fine. nak tido *takotttttt

ICAZIESYIRA said...

woh! toyol? uwaaaaaaaaa

[k a r i m] said...

Assalamualaikum Asz,

Saya Amirrudin Jaafar dari Ma Mag Marketing Sdn. Bhd. Kami wakil bagi stesen TV Jepun ingin membuat research berkenaan kisah toyol yang puan tulis di blog puan. Jika tidak keberatan, boleh saya hubungi puan untuk tanya lebih lanjut berkenaan pengalaman puan? Atau puan boleh message atau whatsapp saya di nombor 013-6125235 atau email amir.jeff@gmail.com

Terima kasih.