jom follow

Tuesday, February 9, 2010

Alahai Ammar ...

salam

hari ni aku rasa teramat2 mengantuk ... mlm tadi gastro tube ammar tu wat hal ... dah nyer x psal2 aku rushed ke spital tgh mlm tadi ... lately ni sblm tido aku make sure dressing ammar ditukar ... as precaution takot infection sbb dah 2 minggu gastro site tu leaking ...


nampak cam weird lak perut ammar wthout gastro tube ... huhuhu

anw, slalu ammar xle melalak kalau aku nk tukar dressing, tp smlm dia nanges .. aku cam dah dpt agak ... bila aku tarik je plaster tuh terus tube tu tercabut ... bkn tu je, abis isi perut ammar kluar (masa tu ammar baru lepas feeding) ... bila ammar nanges lagi le byk bahan yg keluar dari lubang tuh ... aku ckp ngan hubby aku, aku x berani nk masukkan kalau dia x benti nanges camni ... (slalu aku yg insert tube baru, doc & nurse kat spital dah ajar aku) ... so dgn pantas aku amik gauze then plaster gastro site tu ... on da way nk pegi spital tu ammar dah benti nanges, tp still ada liquid yg keluar dari perut tuh ...

sampai je paed inst kat hkl, terus gi surgical unit ... kebetulan lak nurse yg keje malam tadi dah kenal muka kitaorg nih, mau x nyer ... dulu almost every month dtg tukar tube ammar kat situ ... senang citer nurse soh masuk bilik rawatan sambil dia siap2 segala equipment nk insert tube baru ...

bila hubby aku baringkan ammar atas katil, terus ammar nanges ... tp masa ni nanges gitu2 je lah ... but then bila nurse tu masukkan tube baru dia menjerit sekuat hati ... sambil pandang muka aku seolah2 berkata "mommy tolong ... ammar sakit sgt nih" .... mmg nmpak sgt ammar menahan kesakitan yg amat ... masa tu meleleh air mata aku ... rasa nk je ckp kat nurse tu, takyah lah insert tube tu ... tp bila pikir balik kalau x insert tube baru camne lak ammar nk mkn?? xkan nk biar dia lapar??? tiba2 aku rasa hati aku spt dihiris2, meronta2 ... serba salah ... rasa cam x cukup ke ammar suffer selama nih ... rasa amat2 kesian pada ammar, kalau lah boleh aku sanggup menanggung kesakitan tu bg pihak ammar ... sob sob sob :'((

masa nih ammar dah lega sket ... tube dah masuk, nurse ngah
ajar wat dressing cara lain lak ..

bila tube tu dah dimasukkan, nurse tu sempat ajar aku wat dressing cara lain pulak, utk mengelakkan dari leaking ... kata nurse kita cuba jelah .... kalau leaking gak, kena dok wad .. cam biase ... tu yg aku xmo dengar!!! :((

selepas penat menangis ... dah x larat ... mata pon dah ngantok!!

on da way balik, masuk keta terus zzzzzzzzzzz

pg ni ammar nyer condition x bape baik ... on da way antar ammar gi centre dia batuk2, sampai aku terpaksa benti tepi jalan tepuk belakang dia .... masa tu aku x pasan apa2 pon ... elok je sampai centre baru aku pasan habis seluar ammar basah dek susu ... leaking lagi!!!


malam tadi, lepas tukar tube ... ammar pegang erat tube baru ...

so Insyaallah ptg nih aku bwk ammar gi spital ... terus ke wad yg dia biasa diadmitkan .... aku pon dah call nurse yg keje kat wad tuh ... dorang pon soh aku dtg cepat2 sblm lagi teruk, lagipon kan ammar nk ke IJN wat PDA occlusion dia tuh 22hb nih...

harap2 xlah serius sgt ... nnt aku nk request ngan pihak surgical, buat procedure biasa tu je ... aku xmo pakai 'button' kat perut ammar tu ... coz aku nyer aim satu je lepas ammar selamat buat kat IJN ... aku nk try oral pada ammar, coz aku nk off gastro tube tu wat selama2nyer ... supaya ammar boleh hidup cam kanak2 normal ... mkn melalui tube is so not normal!

33 comments:

eB ezrin said...

im speechless... hv faith... doa terbaik dari ibu hamil utk ammar tersayang.... mmmmmuahhhh... may sun shines ur day... (",)

eynda said...

Bergenang air mata bila terbayangkan Ammar...berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul kan Asz...sabar banyak2....semoga Ammar beransur pulih....

ita cutevirus said...

alahai,

sedihnyer baca n3 ni.. utk ammar, semoga cepat sembuh ya sayang...

hopefully semoga selamat...

Ain said...

moga ammar kuat...

betapa beratnya dugaan yg perlu kamu tangung sayang....

kuatkan semangat ya...

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Sedihnya aku..
Sabar Asz..
Tak lama lagi sembuhlah ammar tu..
Boleh suap makan kat dia..

eim said...

sabar ye..

insyaalah ammar cepat sembuh..sama2 kita doakan

Farra Dhelina said...

tak sgup nk tgok muka ammar.. sy yg baca ni pon begenang air mt..apatah lagi si ibu..

tabah kan hati ye ibu ammar..awk adlh insan yg terpilih utk melalui dugaan ini semua.. sy tau,awk kuat..

Whoopz said...

hadapi dugaan ni dgn sabar.. insyaAllah baby ammar akan sembuh suatu ari nanti..

mizara said...

semoga tabah dan byk bersabar..mudah-mudahan Ammar cepat sembuh..

Mummy ZaraZarif said...

sy doakan bb ammar cepat sembuh...sedih sgt bce entry nie..xpela kak, ini smua dugaan Allah...Insyaallah smua akn ok nti...

Delimasari said...

adei kte baca ni pun rase sakit..
semoga ammar cepat sembuh

firahadifa said...

hope u tabah ...(T_T)

nieda said...

sedih tgk ammar mcm ni..hope cepat sembuh sayang..

shiori_LA said...

kesiannya amar tak sanggup baca cite amar nih...

Wansteddy Tales said...

ya allah, ammar... cepat2lah sembuh sayang. xdaya baca kisah ammar macam ni. ikut terasa beban yang asz pikul.

Unknown said...

rs sangat2 sedih tengok muka cumil ammar tu.. hope to be better soon.. saya turut doakan moga kamu juga tabah ye..

g-an said...

so pity to him...Semoga Ammar cepat sembuh...kalau i di tempat u belum tentu i can face it...Ya Allah...i read until i cry...hmmmm...

Dee said...

xleh bygkan kalo i kt tmpt u..maybe not as strong as you..

moga ammar cepat sembuh ye sayang..amin..

Unknown said...

meremang bulu roma aku baca asz... sakitnyer la tengok.......sabar asz yer...aku pun sedih baca citer ko nieh....

alinalan said...

MasyaAllah... tersentuhnya baca ur entry dear. Cian ngan Ammar. MommaMia doakan ammar cepat akan cepat sembuh.

Sesungguhnya Azs ni org yg tabah. Bersabar yer. Kami akan sentiasa mendoakan ammar & membantu sedaya mungkin.

noradzlina.kamdani said...

akk sy tmpg sedih..cian ammar..sy hrp dia cpt sembuh n ble jalani kehidupan sbg kanak2 normal 1 fine day

Catwoman said...

Salam Sis Asz.....

Bykkan sabar ye. Sama2 kita doakan buat Baby Ammar semoga dia sembuh dan dpt bermain seperti anak2 yg lain.

:)

JijahJambu@Jj said...

ciannye ammar ... moga dia cepat sembuh ..

Ummu Nuha said...

kesiannye Ammar.. semoga kak asz sekeluarga tabah menempuhi ujian Allah.. semoga Ammar akan beransur pulih, ameen...

Asz said...

salam ... thank u everyone for ur kind tots & concern ... glad to know ramai yg mendoakan utk Ammar ... am gonna read each comment to Ammar ... maybe dia x paham, but he needs to know dat he got all da luv & attentions ..

Asz said...

salam ... thank u everyone for ur kind tots & concern ... glad to know ramai yg mendoakan utk Ammar ... am gonna read each comment to Ammar ... maybe dia x paham, but he needs to know dat he got all da luv & attentions ..

sniffa93_aznil4eva said...

emm sedey tgk ammar..
geram tgk kecomelan dia..rasa mcm nak jumpa then peluk dia.

waaa sis bole x nak jadik kakak angkat ammar? seyesly..sedyh tgk dia.

hope ammar cepat sembuh

Asz said...

sniffa93 ... nk jadik kakak angkat ammar?? bley je ... ;-))

mama balqis said...

semoga cepat sembuh ye sayang..

Along said...

I think u and ur hubby are such strong parents. And Ammar is such a strong boy. Bukan calang2 orang boleh tahan dengan dugaan sebegini. I hope Ammar gets well very very soon, insya'allah. Lots of hugs and kisses from my family to yours.

Hezesuze said...

adussss asz...ammar da wat aku nangis ni...

sbb aku dpt bygkan camne kesakitan yg dia alami tu..adoaiiii!!

smoga ALLAH swt permudahkan segala2nye tuk ko sekluarga terutama dak ammar.....amin...

IntanSham said...

sedih sgt baca kisah ammar. rasa tak tertanggung oleh ammar yg comel tu. semoga ammar tabah. both of you pun tabahkan hati ye...

aLyNnZ said...

hi..slm kenal..
what happen to ammar..
x sampai hati larr tgk..coz sy pun ada anak laki gak..

tabahkan hati kuatkn semangat..
sy tau berat mata memandang berat lg bahu memikul..