jom follow

Sunday, January 25, 2009

home made burger ...

bila cuti2 camni korang suka masak apa??? kalau aku masa weekend atau pun hari2 cuti ialah time yg paling best aku nk masak something different ... aku kan suka memasak ... cuba benda2 baru .... slalunya weekend aku suka masak yg lain dari nasi ... cam ari tu aku but burger sendiri ... bukan daging burger siap cap ramly tu tau ... maksud aku daging burger tu aku buat sendiri dari daging mentah tu

dengan motto 'sharing is caring' .... aku nk berkongsi resepi ngan kwn2 yg baca blog aku ni ... kot2 nk tukar selera kan ... hari2 mkn nasik boring gak ... cubalah ... so far alhamdullillah, anak2 & hubby aku mmg suka giler bila aku kata menu dinner atau lunch ari tu home made burger.

bhn2 utk buat daging burger

1. 400g daging/ayam cincang (brand apa2 pun boleh) - biar lembik, senang nk adun
2. 3-4 ulas bwg putih - dicincang halus
3. 2-3 sudu black pepper
4. 2 btg - daun parsley (guna yg lam botol pun boleh)
5. 1 biji telur - dipukul dulu
6. 3 sudu breadcrumb/serbuk roti
7. garam secukup rasa

** bhn2 no. 2-4 boleh di kurang atau di lebihkan mengikut citarasa masing2

cara2nya senang je ... masukkan semua bhn2 di atas dan gaul rata ...


kemudian, bentukkan dan goreng terus kalau nk .... senang tak?!??

tapi, bila goreng pastikan api yg sesuai ... ikut citarasa ... yg suka well done ke, medium ke ....

sambil goreng burger aku suka salaikan bwg tu sket ... baru rasa manis2 bwg tu ...


of course le bila burger kita mkn ngan roti dan bahan2 lain ... kalau suka ...


mcm family aku, kami suka letak cheese, salad & bawang .... kemudian serve kan ngan french fries ... nyummmm ....


voila!!!! ni lah home made burger aku tu ... served with fries ... mkn satu pun dah lebih dari kenyang pasal daging dia tebal ... ala2 mcm ko mkn kat chili's ngan tgi

so sape2 yg sedang memboikot mcdonald, chili's dan sbgnya ... tapi teringin nk mkn burger yg tebal2 cenggitu boleh le mencuba ... jimat pun iye gak ... kos pun tak lah tingi sgt ...

selamat mencuba .... insyaallah org yg tk pandai masak pun boleh buat sbb senang je caranya.

9 comments:

Hezesuze said...

dging tebal cam tn yg mmbuat nya..hehehe

Asz said...

takpe tebal ... yg penting sedap & mantap ... ;p

NaD said...

kalau org yg tak reti memasak dan malas cemana plak?? Ala kak susah2 nad order dari akak je lahh.. bukan jauh pongg.. seberang jalan je umah kita. hihihihi.

Asz said...

nad .. kalu dah malas tu i rest my case je arr ... mmg apa pun tak jadi .. hehehe

ok jek ... jemput2lah dtg .. takyah arr order2 ...malu lak akak ... mkn sendiri boleh lah .. nk jual2 tk kompiden ....:)

Sherry Said said...

asz..
sedapnyer weh..
aku 'cedok' resepi ngko nih tau.. heheheh

Asz said...

sherry ... silalah ...jgn malu2 ... sharing is caring katanya kan ... :)

AQisH said...

u ni pandainyer masakkk..sdp jer nampakk..nnt i nak try gak lah..tp bila lah tu eh huk..

Asz said...

aqish .. tak le pandai boleh le stakat nk mkn2 sendiri ... simple je resepi ni ... masuk suma pastu gaul ... try lah ... tapi kan kalau grill lg sodap!!!

Stephane Arnoux said...

This was loovely to read