jom follow

Thursday, September 11, 2008

all time fevret ....

kitaorg 1 family ni mmg suka sgt mkn begedil ... so smlm bukak puasa adalah begedil lam menu berbuka, oleh sbb suma suka mkn jadik kalau nak beli mmg tak berbaloi, so aku terpaksa le buat sendiri begedil ni kan ...

dah tu, sekali mkn sorang kurang2 nak dua, takkan sekali mkn aku nk beli 12 ketul begedil, dah le skang jual 1 ketul rm1 ... kos buat sendiri lagi rendah dari kos beli ... bulan2 pose ni kan tak elok membazir, time pun ada coz aku tak payah nk gentel si ammar ... apa lagi aku pun masak le ... (yg betulnye aku mmg suka memasak).

di antara bahan2 begedil, kentang, bwng goreng, daun bwg & daun sup

pastu tabur garam secukup rasa ngan black pepper atau lada sulah sket, slalu aku campur isi ayam, tapi smlm sbb aku masak gulai ayam minang tak kuasa le aku nk letak ayam lg ... sini ayam .. sana ayam ... iissh


lenyek kentang tu sampai lumat ...(masa ni kalau ada rasa marah lam ati, ni le time nye nak luahkan oke!)

then, gaulkan semua bhn dlm tu, pastu apa lagi ... bentukkan lah ikut suka ati memasing, kot2 ada yg suka bulat ke, bujur ke, 4 segi ke... dah siap gorengkan ngan telur ... hasilnya ....

tadaaa ... puas ati mkn sbb boleh ikut tekak sendiri ... ko nk masin ke, nk pedas ke, boleh adjust sesuka ati, aku suka extra telur masa goreng tu

pastu smlm aku masak sambal terung, tgk kat pasar ramadhan teringin lak ... tapi mahalnya lauk2 skang .... setengah terung panjang tu dorang charge 3 hengget!!! aku ckp ngan hubby aku takpelah takyah beli, i rela masak sendirik ... lagipun belum tentu sedap ... kalau byr mahal tapi sedap takpe, puas ati, tapi kalau tak sedap buat nambah dosa aku je berkata2 lam ati.

ngan gigihnya aku masak ... ni le sambal terung aku, kosnya tak sampai 3 hengget pun ... puas ati sbb hubby i kata sedap ... hiks .. (matila perasan!), gambar gulai ayam minang terlupa nk snap, tau2 dah licin je ... gambar rojak titiwangsa pun aku tak sempat nk snap

agar2 pandan ngan kuih cara manis ni aku beli je ... tak koser le aku nk msk suma kan... ingat aku superwoman apa??? lam masa 1 jam boleh siap segala!!


kebiasaannya kalau kat umah aku tak le grand sgt berbuka puasa, kuih pun 2-3 jenis je. tapi kalau balik umah mak aku .... jgn citerle ... kadang2 aku ckp kat mak aku 'mak kalau kita bukak gerai dpn umah kita ni pun boleh' ... tapi ye lah pun, kat umah mak aku umatnya ramai, lagi kalau aku anak beranak balik sana ... kami 1 family je dah 6 org, blm adik beradik aku plus mak ayah aku plus anak yg mak aku baby sit ada 3 ... campur2 suma skali adalah lam 15 org ... maunye tak byk .... mmg meriah kalau berbuka kat umah mak aku.

nampaknya minggu ni aku tak balik le ke umah mak aku .... dah tu ammar kat spital, tak sampai ati le pulak aku nak tinggal kan dia ... walaupun umah mak aku bkn jauh sgt pun, kat klang je tapi rasa cam tak adil lak tinggal kan si nemok aku tuh.

3 comments:

Anonymous said...

terliur la...weekend ni la kot nak masak begedil...

ita.itu said...

oh mcm tu ek wat begedil..harus neray..salam kenal babe

MOLY said...

harussssssssss cuba jugak buat begedil ..

x penah try tau !!
tau makan aje ..

hahahaha
:))