jom follow

Friday, March 13, 2009

my own version of potato skin ...

"home cooked meal is always the best for your family!"

salam pagi jumaat utk semua ... minggu ni aku nk share resepi olahan aku sendiri, di ubah suai mengikut citarasa anak tekak ku ... potato skin ... korang pun kalau nk olah ikut citarasa sendiri, silalah olah ngan konfiden tanpa rasa malu & segan ye ... ;)

nama lam bahasa melayunyer agak tak komersil iaitu kulit kentang .... or kulit ubi kentang ... or wateverlah korang nk panggil apa ... potato skin ni dikategorikan sbg snack (bagi aku agak berat gaklah utk snack) and before aku terlupa, bbq & potato skin goes well with each other ...

anw, jom kita terus tgk bahan2nyer & cara membuatnyer tanpa membuang masa korang sendiri ... ayuh!!

bahan2nyer:
6 biji kentang
sedikit minced meat (ikut kehendak sendiri)

2 sudu black pepper (pun ikut suka, kalau nk pedas sket letak le)

3 sudu butter

1 mangkuk parmesan cheese atau cheddar cheese
1 biji bawang besar - didadu

1 cekak daun bawang
sour cream (krim masam)

garam secukup rasa

cara2 membuatnyer :
1. kentang dicuci bersih dan direbus sehingga separa lembut ....
2. sejukkan, belah dua dan korek isi tengah spt gambar di atas

3. kemudian, lumatkan isi yg dikorek tadi dan gaulkan ngan garam, blackpepper, bawang & sedikit minced meat (jgn masukkan semua minced meat, tinggalkan sket utk wat topping)

4. susun kulit kentang tadi atas tray pembakar dan penuhkan bahagian berlubang tu ngan inti, campuran kentang dan daging tadi.

5. seterusnya, sapukan sedikit butter atas setiap kentang yg telah diisikan ngan inti tadi, sementara tu bolehlah panaskan oven ke 180 - 190 darjah celcius

6. letakkan balance minced meat tadi (bukan inti ye) atas kentang yg siap di sapu butter tadi dan taburkan parmesan cheese

7. last sekali, boleh lah bakar hingga masak lebih kurang 40 minit (bergantung pada saiz kentang, mungkin kena bakar lebih lama)

as for me, potato skin ni lebih sedap dihidangkan panas2... letakkan sour cream atas kentang tadi & taburkan daun bawang .... fyi, gambar kat atas ni aku cilok dari website lain, aku lupa nk amik pic potato skin yg aku buat pasal hubby & anak2 aku tak sabar2 nk mkn dah masa tu ...

haa ... apa lagi, meh le try ... kalau kat hard rock harga sepinggan kurang2 dah rm20++ (kalau tak silap aku) ... happy cooking everyone!!! :)

4 comments:

YoYo said...

masak for me bleh?? hehe..
nampak besh..

Asz said...

bleh ... takde hal .. meh dtg umah ...;)

Anonymous said...

I've tried this semalam...huhuhu after one year plus tak masak,sebab mak dok sekali so mak masak best....Thanks Asz...Hubby suke walaupun dia lagi terer wat ni dari I

Asz said...

congrats babe ... taklah susah sgt kan ..

leya, pasni bleh le i mintak resepi thai ngan ur hubby?!! ;))