jom follow

Friday, March 12, 2010

kisah Ammar & Ain ...

Salam

masih bersiaran dari atas katil spital ... sambil tunggu doctor wat rounding ...

kisah Ammar ... kami masih dlm wad lagi ... keadaan Ammar, Alhamdulillah ... semakin baik, in fact Ammar dah nmpak sihat hampir spt sedia kala ..



Ammar, pagi nih .... dah nmpak sihat kannn ... hopefully bley discharge soon ..

ok ... ni kisah Ain lak ... kami sebilik, 1st time jumpa Ain & ibunyer ... biasalah, everytime Ammar masuk wad, sure aku akan dpt kwn baru ... kebetulan lak room mate kali nih sume baik, so xdelah boring sgt dok kat spital ...


Ain & ibunyer ... aku salute akak nih yg tabah mengharungi sume dugaan seorg diri!!!


Nurul Ain nih anak istimewa cam Ammar gak, tp umur dia baru setahun lebey ... dia pon pesakit jantung mcam Ammar, kelebihan Ain, dia boleh minum & makan melalui mulut spt anak normal yg lain ... tp ada gak kekurangan Ain, korang perasan x yg Ain nih sgt2 kurus??... percaya x berat dia hanya 3.8 kg!!!! seriously tulang2 kat bdn Ain nmpak ngan sgt jelas, ko boleh kira satu2 ... aku nk dukung dia pon rasa takot2 pada mulanyer ... tp bila dah pegang tu ok lah ...

melihat keadaan fizikal Ain hati aku amat2 tersentuh ... masa mula2 aku tgk Ain mengalir airmata aku ... Ain mengingatkan aku pada fizikal Ammar dulu (waktu umur Ammar 5-6 bulan, di ICU dulu) ... ibu Ain ada meluahkan keresahan dlm hatinyer melihat keadaan fizikal Ain, lebih2 lagi bila ibu Ain comparekan bdn Ain ngan Ammar ... aku paham hatinyer ... sbg ibu aku tau camne rasanyer punya anak yg sakit ... bila tgk anak org sihat gebu hati pasti terdetik ... hati ibu manalah yg x risau ... x susah ati tgk bdn anak sekurus itu ...

apalagi, ibu Ain mengharungi penderitaan ini seorg diri ... dia ibu tunggal ... sang suami pergi meninggalkan mereka berdua kerana tidak dpt menerima hakikat bhw Ain anak istimewa!!! honestly aku sgt2 kesian ngan nasib Ain & ibunyer ... mmg sedey!!!

sebagai org yg penah melalui perkara yg sama, aku yakinkan ibu Ain ... aku bg ibu Ain kata2 semangat ... aku ceritakan kisah Ammar padanyer ... aku tunjukkan pada ibu Ain pic Ammar yg kurus tinggal kulit & tulang dulu ... ibu Ain mmg terkejut, dia x sangka Ammar boleh jadik sebegini rupa ... gebu!

Alhamdulillah, lepas aku ceritakan pasal Ammar & tunjuk pic ... dia seakan yakin ... wlaupon terpaksa melalui semua ini seorg diri ... kalau x muka dia sedih je ... sempat dia ckp kat aku ... "seronok kenal asz, akak x tau nk luahkan pada siapa ... org bkn paham ... lega sket ati bila asz dah citer pasal Ammar .. " ...

aku terharu, secara jujur aku berbesar hati sbb aku dpt membantu ibu Ain ngan cara nih ... Insyaallah, kalau ada rezeki lebih teringin juga aku nk bantu dia financially ... lebih2 lagi Ain juga akan menjalani opt di IJN, tp disebabkan Ain underweight maka ia masih lagi dlm proses menunggu ... oh ya! aku terfikir utk wat fundraising utk Ain ... bila tiba masanyer nanti aku harap ramai yg akan bg sokongan buat Ain ...

mommy & Ain .... (bila ibu Ain tanya Ain .. "Ain nk ikut mommy x??" terus Ain hulur tangan pada aku ... siyes aku sgt terharu, mengalir air mata aku!!!

buat Ain, mommy doakan moga cepat sembuh ... mkn byk2 boleh lawan gebu ngan abg Ammar dan boleh wat opt kat IJN secepat mungkin .... Amin!

dan buat anak mommy tersayang ... Ammar, mommy doakan yg sama, cepat sembuh ... boleh balik rumah dan test gadget baru Ammar kat umah plak ... Amin!

16 comments:

ita cutevirus said...

syukur alhamdulillah amar da semakin sihat..

semoga kesihatan ammar semakin baik..

azura said...

alhamdulillah.. sy gembira tgk ammar sihat.. 1st entry yg buat sy tak nangis.. tp sy sedih tgk akak, mcm dehidrate je.. akak plak yg nampak tak sihat.. :( akak jaga diri tau.. jgn risau2.. berkat doa smua.. insyaAllah.. ammar sihat dr semua penyakit.. amin..

yasmine said...

asz even we don't know each other tp i tau ur a good mother..i takut i tak sekuat u tau...

Ekin said...

Alhamdulillah.. berkat doa semua.. Dia meniarap tu tube gastro (betul ke). x sakit ke? Saya lak risau.. hehe.. Ye la akak, sian kat Ain.. kurus sgt.. kalau ada apa2 channel yg boleh tolong, kita sama2 la panjang2 kan.. ikhtiar mana2 yg patut...

Han$ Xy said...

alhamdulillah..syukur

mommy nazeef said...

alhamdulillah...saye tumpang heppi ngn kak asz!! ammar dah semakin sembuh. insyaAllah...akan bertambah sembuh dan sembuh dan sembuh....amiiiin

ciradelish said...

sedihnya bila melihat pic ain
bila compare dgn ammar..
ammar jauh kelihatan lebih sihat dan cergas!
semoga ain dan ammar sembuh sepenuhnya..amin..

Zatil said...

hi asz..tjumpa blog u tru mama fami's blog sbb tgh cari2 resepi..

ya Allah, tuhan saja tahu betapa kuat nya asz..menitik air mata saya baca entries ammar..

take good care!! moga ammar sihat cepat..

salam sayang utk ammar..akan sentiasa doa utk ammar!

Asz said...

ita ... terima kasih byk2, ita slalu bg kata2 semangat serta doa utk ammar ... ;-))

azura ... hehehe... mmg x bape sihat lah dik ... almaklum bila anak sakit kita tido pon x bape lena ... 1st few days tu mmg zombie, x tido langsung, la nih tido2 ayam2 je ... sbb x dan pon nk lena dah kena bangun bg ubat, pastu neb plak, then susu ...camtulah kitaran idup dok spital ... xpelah, yg penting bila tgk ammar dah makin sihat rasa berbaloi sumenyer ..thanx ye dik, doa utk ammar ... adik pon take care gak ...

yasmine ... dun u worry dear, we all are ... a good & dotted mother to our children ... am sure sesape pon ada kat tmpat sya will do da same ...

ekin ... btol tuh, ammar beruntung ramai yg sudi mendoakan utk dia ... terima kasih byk2 .. fyi, ammar dah xde gastro tube, dia dah ada new gadget ... tunggu entry akan dtg pasal gadget tu eh .. tulah, pasal ain tuh mmg setakat ni itulah yg akak terpikir utk bantu ain ... akak tau camne susahnyer nk carik duit sedebuk gitu ... lg2 ibu ain tu ibu tunggal ... xpelah, apa2 bila ibu ain confirm akak akan wat entry khas utk ain ...

hans ... yup, alhamdulillah syukur!

mommy nazeef ... ya Allah, tuhan je tau betapa leganyer hati ni bila tgk ammar nmpak makin sihat ...

mamacira .. amin!!! sian kan tgk ain, aku rasa kalau ko tgk live mesti ko rasa sedey ... ain anak yg manis, x byk kerenah ... xtaulah nape, tp hati aku betol2 dah terpaut ngan ain ... rasa cam anak aku sendiri ... maybe sbb ammar penah dlm keadaan gitu dulu ...

zatil ... welcome to my blog, blog ini adalah outlet saya utk meluahkan perasaan saya ... mungkin juga sbg panduan serta dorongan utk ibu2 diluar sana yg senasib dgn saya ... sekadar berkongsi pengalaman .. anw, terima kasih byk2 atas doa buat ammar ...da same to u too ... take care!

Hezesuze said...

adus! aku baca ni pun da meleleh air mata gonjeng aku nie....ahaks!

sW33tdARLiNG said...

tu laa kan, bila kita mengenangkan dugaan yg allah bg kat kita, rupanya ada lagi orang lain yang lebih teruk dugaannya.... tabah kan diri
sweetdarling79.com

Yasmin Nabilah.. said...

Menitis air mata Ina.. Sedih tgk ibu Ain menjalani kehidupan seorang diri tanpa kekuatan suami.. Sayu betul..!

Ina slalu gak merungut badan Nabila kurus. Rupanya ada gak yang lagi kurus.huhu..

Klu Asz jumpe Ibu Ain,kem salam kat dia yek.. Salam peluk cium gak Ain.. :)

Tapi tak lupa jugak Ammar yang comel.. :)Bilalah dapat jumpe yek..Teringin lak nak jumpe Asz dan Ammar.. :)

Along said...

I 2nd Sweetdarling punya komen. Kekadang kita pikir Allah saja duga kita aje, rupanya ada yang lebih dasyat diduga.

Along pun happy dengar Ammar makin sihat. Alhamdulillah...semoha Ammar and Ain dua2 bertambah sihat dan semoga dua2 mummynya pun tabah hadapi dugaan.

Wansteddy Tales said...

masa saya bersedih tgk anak sakit dlu, mak saya selalu pesan kalau kita sedih dgn keadaan anak kita, pikirkan org lain yg myb terima nasip yg lebih buruk dari saya. dan kebetulan pulak waktu damia sakit eczema teruk dlu, ada kes budak kena eczema teruk smpi tahap mutasi dalam TV dan paper. masa tu saya besyukur, walaupun damia masih sakit tapi xseteruk anak tu. bila tgk kes ain ni saya terkenang nasip anak tu. sbb tu walau susah macam mana saya rasa, saya kena ingt masih ada insan yg lebih menderita. semoga ammar dan ain segera sembuh. sayu tgk muka ain yang lesu tu.

Kaseh NazLieza said...

semoga ank2 mama ni cpt sembuh n sht spt insan lain..AMIN...

LYaFRINA said...

sedihnya lya tgk ain.. lg sayu bila tahu bapanya x x btanggungjawab tu.. padahal itu benih dia..

Asz.. lya sokong ain tubuhkan dana utk ain.

**smoga ain & ammar cpt2 sembuh yer