jom follow

Tuesday, February 23, 2010

i guess its all fated ...

salam

spt yg aku janjikan dlm entry sblm nih ... aku nk citer pasal apa jadi ngan Ammar nyer opt yg dijadualkan ari nih...

first night tido kat bed 24, wad Melor, IJN

Ammar cam pakai gaun plak ... teringat lak aku kat 'Casper' ... :p

tepat pkl 1 tgh aku temankan Ammar masuk OT utk PDA occlusions, tu pon dah lambat coz kata doc yg brief kami hari sblmnyer turn Ammar suppose before lunch maybe around pkl 11, so Ammar dipuasakan sejak pukul 4 pagi tadi. Anw, kat dlm OT aku sempat pose2 amik gambar (dorang still nk sort out patient yg baru je kluar dari OT sblm Ammar) ... saje je nk alihkan fikiran aku dari pikir yg bukan2... puas gak aku senyum tp bila tgk hasil pic tu xde satu pon gambar aku tersenyum ... motif??

aku & ammar dlm OT ... dua2 muka x mampu nk senyum ... huhuhu


ok .. back to what happen in da OT ... doc soh aku sign consent and wat not b4 they cud proceed with Ammar ... gitu gini, dah settle aku dukung Ammar masuk lam OT, lepas aku baringkan Ammar one of da doc explained dat they need to put Ammar to sleep and carik line utk bius (general anaesthetic) coz cubaan utk set line Ammar dari smlm dibawak ke hari ni sblm gi OT gagal!

then they proceed bg gas pada Ammar nk bg dia tido .. Ammar menangis x hengat! masa tu hati aku dah sayu ... membayangkan dorang nk cucuk dia ... knowing Ammar, line dia mmg sgt2 susah nk dpt ... but i think positive sambil berkata dlm hati "xpelah, dorng nih sume bukan calang2 doc, pulak tu Ammar dah tido ... apa yg susah sgt nk carik line dlm keadaan patient x sedar ..."

x sampai 3 minit Ammar dah tido, so doc soh aku kiss Ammar before i leave him with them ... masa nilah hati aku bgai direntap2 ... aku kuat kan semangat, sambil aku cium Ammar aku bisik kat telinga dia ... "i luv so much baby, mommy will wait for u outside, be strong k" ... pastu aku cium Ammar skali lagi ...

sambil hati aku melangkah keluar meninggalkan Ammar makin laju air mata aku ni turun .. elok je kluar OT nmpak lak hubby aku ... lagi ler air mata ni berjurai2 x bley ditahan2 ... huhuhu

betol2 kat luar OT tu ada sederet kerusi, tp dah penuh so xde choice terpaksa tunggu dlm bilik menunggu ... xlah jauh sgt masih boleh nmpak pintu OT hall tuh tp rasa cam x best jek tunggu jauh2 ...

sambil2 menunggu tu aku layan FB ngan TV kat dlm bilik menunggu, tp mata x aman, kejap2 aku pandang pintu OT hall tuh .... tetiba aku nmpak dari jauh pintu terbukak lagi, kali ni ada nurse OT keluar ... macam dia sebut nama anak aku ... aku terus pass laptop kat hubby aku then berlari keluar bilik menunggu tuh ... nurse tu pon bila nmpak aku terus tanya ...

Nurse : "Ammar Danish?" (aku pon apa lagi, terus le mengangguk ... x berlengah aku tanya nurse tuh .. )

Aku : Ammar dah kluar OT ke??

Nurse : dah kak ... (pastu aku terus sambung ... )

Aku : Alhamdulillah ... cepat plak??? Doc kata paling kurang pon 2 jam ....

Nurse : Kejap kak, doc nk jumpa akak (berderau terus dada aku bila nurse ckp cenggitu....)


sambil berjalan nk ke Ammar, hati aku berkata "Allah... apa plak nih ... mintak jauh benda yg aku xmo dengar" ... setibanyer aku kat tepi katil Ammar Dr. C perkenalkan diri, dia mintak maaf & bgtau aku dorang dah cuba sebaik mungkin, tp xde sorang doc pon kat dlm OT ngan Ammar tadi yg dpt carik line Ammar ... oleh sebab itu prosedur PDA occlusion tu terpaksa dibatalkan ... dorang x bley nk teruskan prosedur tu kalau patient x dibius, risiko amat besar.


kesian kat Ammar ... kaki, tangan, lengan, celah kangkang sume ada kesan jarum ... aku kira adalah dlm x kurang dari 20 kesan cucuk!!!



ada hikmah nyer gak doc batalkan, coz kalau dorang teruskan gak ada risiko yg x mampu aku tanggung kalau ianyer terjadi ...

seterusnyer, aku tunggu nurse dari wad dtg amik kami utk balik semula ke wad Melur ... lepas almost 2 hours menunggu kat katil, doc yg brief kami pada hari seblm tu dtg lg dan brief kami pasal apa yg jadi kat OT tadi ... kata nyer line Ammar amat susah nk dpt, mmg btol apa yg aku & hubby bgtau dia smlm ... sampaikan senior cardiologist try gak utk carik line Ammar tp hasilnyer ... nan ado!!! (sbnrnyer masa dia brief kami smlm, aku & hubby aku dah bgtau yg susah nk dpt line Ammar ... but i guess being a doc dia optimistik, katanyer shud be no problem coz dorang ada pakar dlm hal camni)anw, buat masa nih (according to dis doc lah) ... dorang xmo kacau PDA Ammar ... nk amik pendekatan wait & see dulu ... pulak!!! aku pon x paham gak ngan dorang nih ... doc yg mula2 check Ammar ari tu beria kata elok tutup je PDA tuh ... la ni bila x dpt line kata biar dulu ... mungkin xkan bg masalah pada Ammar dan nk tgk lagi 6 bulan camne plak citer PDA Ammar nih ... haiyoooo!!! dia x tau aku nih sebulan cam org btol x btol pikir pasal benda nih ... isshhhh ....

aku gagal utk memujuk Ammar, maka abah plak take over

apa2 pon aku sbnrnyer agak happy ... aku percaya ada hikmah kenapa sume nih terjadi, after all we've been thru to get to this extend, tiba2 je just pasal x dpt carik line da procedure aborted ... cam x masuk akal kan ... we r not talking bout nk dpt line masa dok kat wad or anything, we r talking bout x dpt carik line kat dlm OT ... come on lah ... slalunyer yg dok dlm OT tu org yg sgt2 qualified & expert serta byk experience ... (maaf, bkn nk merendahkan kredibiliti mana2 individu atau institusi) wat i'm trying to say is, it is all fated ... and i believe Allah has better plans for Ammar .. we never know what will happen, kalau boleh mintak2 lagi 6 bulan PDA Ammar tu makin mengecik atau tutup ngan sendirinyer ... manalah tau kan ... kuasa Allah ... Insyaallah ...

22 comments:

Normi Ali said...

salam Asz...kesian Ammar kene cucuk sana sini. Dulu anak saya masuk wad seminggu sbb kuning, sampai kene tukar darah, traumanya sampai skg ni x ilang lg. X dpt bayangkan klu saya kat tmpt Asz. Mungkin ada hikmah atas segalanya, mana tau kan? berkat doa semua org, Ammar akan sembuh, kuasa Allah x siapa dpt menduga....

Asz said...

salam normi ... btol tuh, manalah tau kan berkat doa kita sume mungkin Ammar x perlu wat opt tuh ... Allah maha mengetahui ... itu x mustahil ..

alinalan said...

Yes dear, Allah has better plans for Ammar. Mungkin ada hikmahnya.

Semoga Ammar sentiasa dlm lindunganNya. Amin!

miloaiskurangmanis said...

Ya Allah.... sedih hati iols ni asz...

doa iols... moga di permudahkan oleh Allah buat si comel ammar...

banyak2 bersabar asz...

my kiss for ammar nanti ye...

ciradelish said...

setiap kejadian Allah itu mesti ada sebab musababnya..
mesti ada hikmah yang tersembunyi di dalamnya..
teruskan berdoa as'z..
Ammar anak yang tabah..
anak yang kuat..
berdoalah semoga ada 'miracle' yang datang...

eB ezrin said...

my kiss utk si cilik ini.... (;,)

amylisa_maria said...

moga Ammar tabah..same2 kite mndoakan kesejahteraan anak kecil ini..smoga Ammar sehat sperti sediakala mcm anak2 yg lain..AMIN

Along said...

Aduh..paniksnya membaca..tapi betul kata Asz, maybe ada hikmahnya. Sekarang kita tak nampak..insya'allah, Ammar akan sihat sesihat2nya tak lama lagi..auntie Along doakan selalu...salam cium peluk utk hero kecil..

yasmine said...

sian amar..semoga mama amar tabah sgt2 n strong utk amar..

Ain said...

sedihnya ain tengok badan ammar kena cucuk sana sini...huhuhu...

kita sesama doakan yang terbaik untuk ammar k...

moga ada hikmah disebalik semua kejadian nie....

kalau nak, asz boleh cuba berikan ammar gamogen, sbb anak sepupu ain dulu minum benda nie....

actually anak sepupu ain tue injap jantung dia cam terbuka sikit, so doktor cakap maybe akan tertutup sendiri...

papepun kita sekadar mencuba kan, yang selebihnya Allah yang tentukan....

moga ammar akan lebih sihat dan sihat lepas nie....aminnn

eynda said...

Apa saja yg berlaku mesti ada hikmahnyer...harap2 sesuatu yg miracle berlaku nanti...moga Ammar dilindungi Allah s.w.t......

Hezesuze said...

stiap yg berlaku ada hikmahnye...

Wansteddy Tales said...

penuh bekas jarum. sedihnya... dpt bayangkan seksa ammar tahan sakit kne cucuk2 tu. ank saya pn tiap kali nk kne cucuk soheh menangis fobia.
tabah asz. ramai yg ikut mendoakan kesejahteraan asz sekeluarga. semoga ammar sembuh dengan segera dn ceria2 selalu. terbyg2 senyuman sweet ammar :)

AQisH said...

ye la asz setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya..ada kwn penah tgk astro oasis..rancangan penawar shifa..ada tunjuk srg bdk yg sakit mcm ammar alhamdulillah dpt disembuhkan tanpa pembedahan..kita hanya berusahakan..klu ada masa tgklah rancangan tu..

Dee said...

ada hikmahnya sis..bersabarlah..

cubalah berubat secara perubatan Islam pula..mana tau kan..pegi je Darul Syifa' tu..

Zue AnnaLeeya said...

sabar ye Asz... smoga semenye baik jer..

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Sedihnya tengok bekas kena cucuk kat tangan ammar..

Sabar ye asz..

Ekin said...

Salam,
Kak. Asz, 1st time bagi comment even saya start baca blog ni few weeks ago.. Saya doakan akak tabah melalui segalanya. Yes, Ammar is such a strong boy... Allah bagi kekuatan pada dia & akak untuk semua ni.. InsyaAllah kita doakan sama2..

mama balqis said...

samer2 lah kite doa supaya ammar xkan lalui semua ni lg.. harap2 ammar sembuh tanpa lalui opt tu.. Ya Allah..kurniakan lah mukjizat mu.. kasihani anak kecil ini.. amin..

Farra Dhelina said...

byknya kesan cucuk..sakit tu..

" x sampai 3 minit Ammar dah tido, so doc soh aku kiss Ammar before i leave him with them ... masa nilah hati aku bgai direntap2 ... aku kuat kan semangat, sambil aku cium Ammar aku bisik kat telinga dia ... "i luv so much baby, mommy will wait for u outside, be strong k" ... pastu aku cium Ammar skali lagi ..."

menangis sy bila bc part ni.. dpt sy bayangkan,awk mmg ibu yg tabah lah asz..sbb tu awk adlh antara insan2 yg terpilih utk melalui saat2 yg mcm ni..

hmmm...

Mama Azlina said...

kesian la mama tengok ammar nie...banyak sgt tempat yg dorang cucuk...kita kena pun dah sakit...ni bb...kesian dia...

mama ..hope for the best k..insya'allah..allah akan bantu kalau kita minta pertolongan dia dan jgn putus asa..take care...

amie said...

banyak nye kene cucok..
huhhu..
saye pon takot kene cucok..
sian die kecik gl da kene tanggung..
tabah eh ammar n pmly..
allah syg korang sbb tu die bg dugaan mcm tu kat korang..
moge korang kuat..