jom follow

Tuesday, January 20, 2009

7th anniversary ...

smlm genaplah 7 thn aku berkongsi idup ngan hubby aku ... pejam celik rasa sekejap je masa berlalu ... no celebration pasal weekdays kan ... jadi 'dating' kami di postponekan ke hari lain .. iaitu hari kami tk bz which is ntah bila ... :(

mlm tadi masa nk tido ... terkeluarlah memori sblm kawin ... citer pasal 1st date aku & hubby, citer pasal mak aku tunggu dpan pintu umah ngan pisau, citer pasal bertunang ... mcm2 citer yg terkeluar ...

saje nk imbas balik citer lama ... ya ampun, korang suka ke tak, aku ttp nk imbas blk ... sbg kenang2an ... mana tau kot2 lagi 20 thn cucu aku bukak balik blog ni boleh lah dorang baca camne aku jumpa atuk dorang ...

9 thn yg lalu .... masa ni aku saiz s lagi ... berat pun 50-52kg je .. skang takyah tanyer arr ... buat sakit ati je ...

aku kenal hubby aku masa aku keje ngan naza motor, kg baru 9 thn lepas ... dia kwn lama bos aku ... byk gak kwn2 bos yg aku kenal (pasal dorang selalu dtg & call kat opis).

so bila bos aku kena transfer ke head office (opis lama kami kat klg), dia angkut aku skali ...masuk thn ketiga aku keje ngan bos aku, hubby aku ni start call bos aku ... sblm ni tak pernah lak dgr nama dia ... rajin lak hubby aku call pasal nk ajak bos gi solat jumaat ataupun lepak kopi2 lepas keje ... punyalah selalu call, sampai aku kenal sore hubby aku ni .. sore je ... orgnye tk penah nmpak pun ...

bos aku ni pulak slalu gi outstation (overseas) jadiknya bila dia outstation lama sket arr baru balik ... bila hubby aku ni call aku bagitau le bos takde gi overseas, maybe balik 3-4 hari lagi ... tapi dia tetap gak call .... ngan alasan terlupa aku dah bagitau seblm tu ... (sbnrnya saje je, trick nk ngorat tp takde modal nk ckp) ..... sampaikan at one point, aku terperasan trick hubby aku ni ... tapi tk nk ckp apa2 kat bos aku, kang dia ingat aku perasan lak (aku kamceng ngan bos aku ... boleh citer apa saje) ...

one fine day (masa ni lam bln jan 2000), hubby aku pelawa gi lunch ... mmg terkejut, sebab utama aku takut dia laki org ... yelah kan ... setau aku kwn2 bos aku suma dah kawen ... ada yg bujang pun aku kenal ... satu lagi, aku tak tau camne rupa dia pasal dia tk pernah dtg opis jumpa bos aku ... dan satu lg sebab dia kwn rapat ngan bos ... apa lak bos aku ckp kang ....

pikir punya pikir ... why not?? .. aku pun kebetulan single mingle ... gamble je lah ... kalau betul dia laki org tu jelah skali ... so aku accept jelah ...

posing lam bilik pengantin ....

tiba hari yg ditunggu2 aku pun siap2 tunggu kat opis, awal2 aku dah cong bos aku kata aku nk gi farmasi ... yg peliknya bos aku sblm dia kluar lunch pesan kat aku "len kali make it dinner ... buat apa gi masa lunch?" .... motif nk pesan aku camtu ... ke mamat ni dah bagitau bos aku dia nk date ngan aku?? .... anw, sblm hubby aku keluar nk amik aku, aku tanya kat dia ...

aku : camne i nk kenal u???
hubby : ooo... senang je ... ok, i ni gemuk, tk berapa tinggi, itam2 sket, rambut botak2 sket ... oh ye ... muka i byk jerawat ... pastu perut boroi sket ... u tgk2lah keta ngan no plat 4778 ..
aku : erkk ...(tapi kontrol lagi, lam ati berckp ... alamek btul ke dia describe ni) ... ok ...jumpa jap lagi

tetiba aku panik ... betul ke apa aku buat ni ... takmo nmpak hipokrit sgt ... sib baik masa tu ada sorang akak yg dok kat blakang meja aku kat situ bg kata semangat, dia kata 'tak baik mungkir janji ... kalau as rasa tak berkenan, lepas ni jgn jumpa lagi, manalah tau muka buruk tapi hati baik ... kali ni pegi je, tak baik buat org camtu' ... betul gak akak tu ckp so aku pun turunlah tunggu dia kat bawah ... sambil berdoa semoga aku boleh tenangkan diri bila tgk diri dia yg sbnr.

masa aku turun tu dari kejauhan aku dah nmpak keta yg dimaksudkan ... 4778 ... tapi nmpak cam takde org, sambil aku jalan nk ke kereta tu ... ada sorang mamat usha aku ... dia senyum ... aku senyum balik kat dia... lam ati berkata2 ... boleh tahan menarik gak mamat ni ... time ni lah pulak kan ko nk ngorat aku ... dah le aku nk gi blind date ni ....

sampai kat keta 4778 tu kompem ... takde org ... manalah pulak mamat ni?!?? ... hati mkn berdebar2 ... lemah lutut pun ada masa tu ... tuhan je tau ... aku tk pernah gi blind date camni seumur idup aku!

tak smpai 2 minit aku berdiri kat tepi keta tu ... ada org sapa aku dari belakang ... "hi ... u tunggu owner keta ni ke??" ... berderau darah aku ... sekali bila aku toleh .... eh ... mamat yg dok usha aku tadi rupanya .... lemah je aku jwb balik ... "ha'ah" .... pastu dia pun jawab ... "i lah owner keta ni ... masuklah" .... haaa .... amik ko!!! tiba2 aku rasa cam nk nangis ... ilang kpala lutut aku ... mmg betul2 aku rasa cam nk pitam .... tk sangka rupa2nya dia lah orangnyer .... malu aku masa tu sbb teringat insiden berbalas senyum sebelum tu .... at the same time, tak boleh dibayangkan betapa lega dan happy nyer aku masa tu (cam birah je bunyiknyer) .... tanpa membuang masa ... terus kami ke dome klcc utk lunch ...

rupanya ... masa aku dating kat dome tu ... bos aku ngan kwn2 dia pakat carik kitaorg ... niatnye nk nyakat ... tapi tak jumpa ... sib baik ... so start dari situlah kami berkawan, kenal hati budi dan perangai masing2 ...

anw, dipendekkan citer ... kami bertunang January 1, 2001 setelah setahun berkenalan ... nikah lak setahun lepas tu ... Januari 19, 2002 .... dan bersanding February 2, 2002 ...

hari bersanding ...

with my family ...

with his family ...


macam dugaan dan cabaran yg kami lalui sepanjang 7 thn ni ... alhamdullillah, wlaupun kami ada 'angin' masing2 ... kami masih lagi seperti waktu mula2 kawen dulu ... kami masih berpegang tangan bila berjalan ... masih mengucapkan kata sayang ... masih berkasih2an ... masih bergurau senda ... dan mcm2 masih lagi ... :)

dan hasil perkongsian 7 thn ... ni lah dia ...

cahayamata pertama ... Muhammad Adam Danial, 7 thn


cahayamata ke 2 ... Muhammad Ammar Danish, 14 bulan


paling ketara bezanya hanya secara fizikal .... kami berdua dah gumuks ... tu je la yg kami slalu komplen to each other .... huhuhu ....

the latest pic .... dua2 dah bulat!!!

aku berharap perkahwinan kami ni kekal sehingga akhir hayat ... amin!!

9 comments:

Anonymous said...

walau apapun, memang sepadan... happy jer!!

AQisH said...

epi anniversary...wahh ramai tol yg sambut anni bln 1 ni lah..i pon tak terkecuali ;-) semoga kekal ke akhir hayat yer..best gak kronologi citer u ni kan..terkenang2 jer eh hehe..

Hezesuze said...

asz, sambil aku baca citer ni sambil aku bygkan..ishh best siut kalo buat drama...hehehe

anw..mmg sepadan & pilihan yg tepat, aku doakan kalian kekal hingga akhir hayat..luv u

CiK NuYu said...

tak boleh dibayangkan betapa lega dan happy nyer aku masa tu (cam birah je bunyiknyer) .. lawak tul ayat tu...ape pun hepi anniversary..semoga bahagia hingga ke akhir hayat...

NaD said...

awhhh that's so sweet.. :) happy anniversary to u and hubby :D

Asz said...

to everybody ... thnk u for the well wishes ... entry terpanjang sket .. biasalah kan bila dah terkenang2 ni meleret2 jadiknye ...

aqish: epi anniversary to u too ... my frens pun ramai anni bulan ni gak ... mmg kita pakat2 kawen bulan satu kot .. :)

atikahsalam said...

Happy Anniversary... Semoga kekal hingga ke akhir hayat.. Amin...

Unknown said...

statement hampeh..ko bunting pelamin ek as? ekekekekeke...

Asz said...

atie : thnks ... insyaallah amin!

achik : mmg hampeh statement ko tu ...nk buat camne, aku ni subur ... kau kan nikah 2 minggu sblm sanding ... sebulan lepas bersanding doc confirm dah 5 minggu ...