jom follow

Tuesday, March 22, 2011

Apnea test (sleeping test)....

Salam semua ...

Mmg dah berzaman rasanyer aku x update blog aku nih ...xde masa sgt2 ...bz adjusting wth my new career ...career katanyer!!!...hehehehe

Anw, as i am posting this ... Ammar sedang lena dibuai mimpi indah di atas katil spital ... Iyer, Ammar masuk spital lagi ... Tp bkn disbbkan dia sakit ... Eh, mmg dia sakit lah kannn ...kalau x buat apa masuk spital ... A bit technical sbnrnyer, 'sakit' tp skang dia sehat ... X paham?? xpe ler ...korang buat2 paham je lah ..nnt dah baca seterusnyer baru korang paham kot apa maksud aku ... :p

Kali ni ammar 'check in' sbb doc nk buat further test on his apnea ...doc nk tgk sama ada masalah apnea yg ammar alami skang nih effect sampai ke otak atau pon x ...last week masa aku jumpa doc J, dia kata test nih overnight je ...so the very next day dah boleh balik ...but then, tadi bila aku tanya doc lain ...katanyer bergantung pada reading test tu nnt ...selagi doc x puas ati selagi tu lah x boleh balik ...aahhh sudahhhhhh!!!

Not that i am being selfish, tp aku harap2 sgt ammar boleh discharge esok ...1st, sbb ammar bosan dok sini, 2nd sbb ammar rimas pakai wire sana sini ... 3rd, kat spital ni x sediakan katil utk mak, 4th sbb aku ada appt ngan client hari khamis ...huuwaaaaa!!!

Moga2 result test ammar cemerlang ...lama dah dia x dok spital, sian ke dia ...huhuhu

P/s : lupa nk bgtau ...kali ni ammar check in kat spital lain plak ...bkn HKL yer ...

Friday, February 18, 2011

satu OK, yg satu lagi KO


assalamualaikum

kali ni aku nk share pasal result/findings/outcome check up ammar kat IJN & HUKM hari isnin & selasa minggu lepas ... aku tau lambat naa nk tunggu aku update, tp tulah nk wat camne, aku sebok sgt lately nih ... anw, ada good news & ada bad news at the same time ...

so aku bagi bad news lah dulu yer ... pastu kang baru good news ...

bad news is masalah tonsil ammar makin teruk ... aku perasan muka doc agak kecewa bila tgk tonsil ammar, bila ditanya baru dia ckp yg tonsil ammar sgt merah & besar ... sampaikan doc sendiri mencadangkan supaya surgery ammar dipercepatkan ... bila doc ckp gitu aku pon terus bgtau kat doc ... "the sooner the better ... he is suffering ... everynight without fail he wakes up and sit just to catch his breath ..."

unfortunately, slot yg lebih awal xde, sume dah penuh ... but doc dah janji ngan aku kalau kata ada patient yg tetiba cancel surgery, or not fit to go for surgery ... they will call us immediately and block that slot for ammar ... i might sound selfish, but seriously i pray supaya ada rezeki ammar kali ni ... selagi x settle hal tonsil ammar, slagi tulah hati aku ni xkan senang ... aku
sampai cam phobia nk tido and dah tentu2 le tido kami x akan lena coz doc pon dah pesan soh perati2kan masa ammar tido ... ok, tulah bad news pasal ammar ... :(


ni pic last friday, ammar kena cakar masa kat nursery ... :(

good news nyer plak masa kat IJN ... lepas doc check ammar, doc kata kalau ikut penilaian dia ... xyah nk buat apa2 pon pada jantung ammar tu buat masa nih ... Alhamdulillah ... tp.. ada tpnyer plak ... doc kat IJN kata, kalau lama2 sgt ammar ngan masalah sleep apnea nih .. takot jantung ammar bengkak ...

mmg risau gak bila doc ckp camtu but ... i want to stay positive this time ... biar Allah yg tentukan ... xmo pikir benda yg blom jadik lagi ... (azam thn baru nk berfikiran positive, buang yg negative jauh2) ... hehehe






Monday, February 7, 2011

hari ni kat IJN ... esok kat HUKM plak ... berdebar2 nih .. haishhh ...


assalamualaikum

pagi2 sawat nih, org ngah lena tido ... sedang enak di buai mimpi ... aku gak yg tercangak2 lagi nih ... mata x boleh lelap ... rasa x ngantuk ... serba x kena ... hati berdebar2 sungguh ... nk menunggu kan siang nih rasa lama lah sgt plak ...

pkl 9 pg nih, ammar ada appt kat IJN ... the last time we went for ammar's check up bulan 8 ari tu, doc x set kan date utk buat PDA ammar coz ada irregular heartbeat ... so doc kata nk monitor dulu ...

and now ngan masalah sleep apnea ammar (sampaikan nk operate buang tonsil) aku rasa doc kat IJN akan postpone lg utk buat PDA ammar ...

esoknyer (8hb) ada satu lagi appt penting utk ammar di HUKM ... doc nk check & test ammar skali lagi to confirm yg sememangnyer ammar memerlukan surgery buang tonsil, adenoid & masukkan tiub ke telinga ammar ....

agaknyer tu lah sebab aku x boleh tido lagi nih ... kerisauan yg teramat melanda jiwa ... haisshhh ... moga2 semuanyer dipermudahkan buat ammar ... mintak2 xdelah berita buruk yg keluar dari mulut para doc di IJN & di HUKM nanti ... doakan ammar ye aunty2 & kwn2 yg baik hati sekalian ...

Friday, January 28, 2011

membebel ke menyanyi?!? german? french? je ne sais pas!! ...

salam ...

sejak 2-3 menjak nih, kepala aku ting tong ... byk nau benda lam pale otak nk pikir ... serabut sgt!!! so bersempena ngan serabut & xde idea nk nulis nih ... aku nk share ngan korang video ammar nih ...



ni masa stuck lam jem mlm tadi ... aku pon x tau ammar nih ngah membebel ke?? ngah nyanyi ke?? ngah sakit dada ke?? ntah lah ... korang rasa dia ngah buat apa tu??

Thursday, January 13, 2011

ammar & his breathing problems ...


salam

sunyi je blog aku nih kann ... lama sgt x update, xde mood pon iyer gak ... maaf ada yg bertanya, sampai hantar email ... terima kasih atas perhatian kalian ... tp byk sgt yg jadi lately nih, problem plak dtg silih berganti .. lepas satu, satu lagi ... x perlu lah nk elaborate, kang dikatakan mintak simpati plak ...

dah masuk tahun baru pon ... sedar2 dah 2 minggu thn baru ... tp problem2 aku camtu gak ... xde gak kurangnyer ... dlm byk2 problem tu, hanya satu perkara yg amat2 merisaukan aku iaitu ammar ... tahap kesihatan ammar masih sama, on & off ... hari ni dia ok, esok dia dah cam x sehat ... kejap demam, kejap cam sehat ... seriously aku btol2 stress ngan keadaan camni ...

baru2 nih (x lah baru sgt, cuti krismas ari tu), kami suami isteri buat keje giler ... tekad bwk ammar gi bercuti ngan kwn2 rapat kami ... x lah lama mana pon, tp kami nk jugak bwk ammar ... walaupon perasaan berbelah bg sgt menebal dlm diri ... sekejap aku konfiden, kejap aku x konfiden ... risau kalau2 ammar buat stunt, apa aku nk buat ... dah le kat tmpt org, x tau selok belok tmpt tu kann ... tp syukur kwn2 rapat yg sudah ibarat adik beradik sendiri sentiasa ada disisi menemani & bg support ...



setiap mlm camnilah keadaan ammar ... byk kali akan bgn, then duduk sambil mendongak just to catch his breath ... sedih ... kesian ... i wish i could do more to help my lil angel ... :'((


sepanjang kami disana bercuti ammar masih begitu keadaannyer ... kejap ok, kejap x ok ...yg peliknyer eveytime kami bwk ammar berpiknik & bermain air di pantai serta merta ammar akan jadi sihat walafiat ... tp bila dah balik chalet mulalah dtg panas bdn nyer tu ... dedar cam nk demam ...

anw, terbaru (last week 4hb jan 2011) ... kami bwk ammar gi ENT appt ... masa pegi bln 10 ari tu, doc kata appt kali ni nk test tahap pendengaran ammar buat kesekian kalinyer dan menentukan sama ada ammar memerlukan pembedahan kecil utk masukkan tube dlm telinga bg membantu pendengarannyer ....

tp since ammar sedang mengalami masalah pernafasan ... maka appt hari tu lebih kepada permasalahan tersebut ... so, lepas doc check mcm2 (masukkan camera lam idung & check tonsil) ... hasil perbincangan bersama pakar2 lain ... they hv decided that ammar need an operation to remove his tonsils and adenoid lumps ... tentatively doc dah book tarikh April 11, 2011 utk pembedahan ammar ....

Ammar's admission note utk tonsillectomy on April 11, 2011


ini disbbkan, saiz tonsil ammar masih lagi di tahap yg sama (tahap 4) wlaupon setelah diberi antibiotik ... at the same time (masa operation tu) ... kemungkinan besar dorang akan masukkan tube dlm telinga ammar juga ... so bulan depan ada satu lagi ENT appt utk confirmkan balik sumenyer nih ... kiranyer ni 3 dalam 1 punyer keje lah .... buang tonsil, buang adenoid & masukkan tube dlm telinga ... "hebat btol ammar!!"...:((

yg agak merisaukan hati ini ialah bila doc explain pada kami ttg risiko2 yg mungkin akan di hadapi oleh ammar waktu pembedahan tu nanti (faktor kesihatan ammar yg lain2 juga diambil kira termasuklah jantung nyer) ... sampaikan, pakar ENT tu mintak aku bgtau pada doc kat IJN masa appt ammar bulan february nnt, mintak 'clearance' sama ada ammar fit atau tidak utk this procedure atau tidak ... katalah pakar kat IJN kata ammar x fit lagi, abis tu camno?!?? susah ati aku nih weiii ... bulan 4 tu lama lagi ... mcm2 boleh jadik ...

picture terbaru ammar hari ahad lepas ... ammar cepat penat, jalan sket pastu dah termengah ... terus duduk utk amik nafas ...


to be frank, almost 3 bulan aku jadik zombie ... sampaikan aku phobia nk tido coz takot apa2 jadik kat ammar ... esp bila doc dah pesan spy monitor ammar tido coz katanyer ammar is having sleep apnea ... lg menakutkan bila aku baca kat wikipedia ... "stroke is associated with obstructive sleep apnea" ... maunyer aku nk tido lena pas baca tu!!!

secara x langsung, rasanyer keadaan ammar ni dah effect kat aku gak ... aku serabut, emo x tentu pasal sampaikan benda2 kecik boleh buat aku menangis ... honestly, lepas jumpa doc ENT hari tu ... seharian aku menangis sampai bengkak2 mata ... sedih sgt2 ... napelah x putus2 dugaan utk kami ... yg menanggung sakitnyer ammar ... lagi le aku sedih .. huhuhu :'((

aku harap sgt2 on next appt miracle will happen ... manalah tau tetiba lepas doc check ammar doc kata ammar ok .. xyah nk bedah segala ... harapannnnn .... huhuhu


Thursday, December 16, 2010

acute tonsil infection & adenoid


Assalamualaikum

ni update terbaru pasal nape ammar bernafas sebegitu rupa ... isnin yg lepas kami ke ENT appt ammar for futher examination ... dr. A, a very nice & warm doc telah memeriksa ammar ... lepas bgtau all my concerns pasal ammar tanpa berlengah dr. A check ammar ... mula2 check telinga ammar .... dan adalah amat seksa coz ammar meronta walaupon doc cuma tgk je x korek or anything, pastu check adenoid lumps (a tissue at the back of the nose above the tonsils) kalau2 ianya telah menggangu pernafasan ammar ... masa check ni mmg hazab sungguh ... sampai 3 org yg pegang ammar coz doc nk masukkan wayar camera melalui lubang hidung ammar ... the findings are ...

1. adenoid lumps - agak besar dari saiz biasa ttp tidak menutupi seluruh salur
2. tonsil - sgt besar dari saiz biasa dan kemerahan ... kata dr. A, kemungkinan besar tonsil ammar nih punca ammar susah bernafas sehingga tercungap2 ... katanyer bila baring, tonsil ammar yg bengkak tu telah menutupi hampir keseluruhan rongga pernafasan ammar ... which explains y ammar kerapkali bgn & duduk waktu tido ...

kesimpulannyer, ammar telah didiagnos with ACUTE TONSIL INFECTIONS ... so, doc prescribed antibiotics selama 7 hari .... tp awal2 doc bagitau ... aku still kena monitor ammar's breathing closely coz akan amik masa utk tonsil tu pulih ...

waktu tunggu turn ammar @ ent dpt ....


in fact, sehingga ke hari ini ... cara pernafasan ammar masih sama ... dan aku, hingga ke hari ini masih lagi risau ttg ammar .... (''_)



Thursday, December 9, 2010

this is what bothers me ....


Assalamualaikum ...

kami baru je balik dari bwk ammar ke klinik pakar di MD ... ammar x demam, mahupon selsema dan batuk, cuma ada tentang ammar yg merisaukan serta menghantui aku & suami ... tp sejak akhir2 nih, makin menjadi dan membuatkan aku x tido lena ... saban mlm aku menangis dan tertanya2, berfikir sambil memerhatikan ammar tido ... kesian, susah hati, sedih ... semua perasaan bercampur baur ...

3 minggu lepas ammar ada flu sket, so aku fikir mungkin disbbkan flu itu yg menggangu pernafasan ammar (slalu pon mmg camtu) ... dan almost tiap mlm, aku tersedar ammar akan duduk dari tido yg lena dan kemudian mencari tmpat yg selesa dan tido semula ... aku ingtkan ammar mengigau kot terbawak2 dari siang .... pastu pulak, benda nih jadi bila waktu tido je ... siang ammar ok je, pihak nursery pon xde inform apa2 pasal ammar .... sihat walafiat aktif dan makin ligat ... so aku diamkan dlm hati sampailah aku terlupa langsung ttg tu sume (coz ammar dah baik dr flu dan makin aktif, bagi aku tanda budak dah sihat) ...


bila siang/waktu ammar wide awake, he looks perfectly healthy ... x mcm org sakit/sesak nafas pon... (ni pic masa on the way gi jumpa paed tadi)




everytime ammar tido, camni lah gaya dia bernafas ... tp lately makin teruk sampai tercungap ...


but since minggu lepas, aku noticed makin ketara cara bernafas ammar yg satu nih .... menakutkan, merisaukan aku ... ammar susah nk bernafas sampai tercungap, dan tiap kali tercungap ammar akan tersentak ... 2-3 hari lepas nmpak lebih obvious ... bkn takat waktu tido je, malah waktu ammar jaga pon boleh nmpak yg ammar susah bernafas ... laju tp xlah sampai tercungap ...

dlm kepala otak aku nih constantly berfikir ttg nape ammar bernafas camtu skali ... ada masalah ngan jantung dia ke?? atau paru2 dia?? or mungkin gak pasal button ammar yg slalu leaking pastu dah effect lungs ammar??? seriously aku x lena tido ... susah ati ... kemuncak ialah pagi smlm ... smpaikan aku menangis sensorang dlm keta masa on da way gi keje ... kat traffic light ada yg memandang ngan muka pelik ... aku x kesah pon ... lantak le ... aku ngah susah hati, sedih pikir pasal ammar ...

hari yg sama (smlm) aku & suami amik keputusan utk bwk jumpa ngan dr pakar kat MD tu unfortunately klinik tutup plak, tu yg pegi balik keje tadi ... i think she is the best person i should consult wth pasal ammar ... and since dia pon mmg paed & pakar kardio at the same time ... i need to know what is going on with ammar ... nape dia bernafas camtu ... is the PDA starts giving him problem or is it his lungs?!??

lepas the paed check ammar, terus dia soh pegi buat ENT secepat mungkin ... kebetulan aku bgtau dia yg ammar nyer next check up due Jan 5, 2011 ... tp she said tu lama sgt, as she is so concerned about ammar's breathing, she made a call to somebody and request them (ENT) to see ammar secepat mungkin ...

this is briefly her findings & concern written in the referrence letter to (ENT) ....


"He was relatively well until about 1-2 weeks ago when his parents noticed that he had "heavy breathing" during sleep. His breathing was labored and rapid, culminating in a gasp and him waking up and sitting up. His parents have had to prop him with 3 pillows; however, his symptoms have persisted.

On examination, he was afebrile and mildly tachypnoeic. There was an increase in the anteroposterior diameter; however, there was no loss of cardiac or liver dullness. Breath sounds were vesicular in nature.

I am changing his flixotide to seretide 25/50 2 puffs bd, and adding singulair 4 mg daily to treat for hyperactive airway disease. In addition, he is also on avamys for allergic rhinitis.

I am concerned about his breathing. My differential diagnoses are upper airway obstruction secondary to adenoid hypertrophy or floppy larynx (though why it should happen only now is unclear to me). The other possibility is bronchospasm which why I am modifying his bronchodilator therapy."


so next monday we are going for ammar's ENT appt ... aku harap sgt2 moga xde berita yg kurang sedap didgr .... amin ya rabbal alamin ...


Monday, December 6, 2010

Ammar ... jln2 petang @ umah nenek ...


Assalamualaikum

this video was taken on dec 3, 2010 @ my mum's housing area ... Ammar excitedly berjalan menonong ikut suka dia ..

i consider this as part of ammar's therapy ... when we went for Ammar's physio appt last nov, the therapist told us that utk ammar berjalan dgn lebih stabil ... she encouraged us bwk ammar berjalan di atas permukaan yg x rata, berpasir, berumput supaya ammar dpt practice imbang badan waktu berjalan and at the same time menguatkan muscle Ammar ...



Tuesday, November 30, 2010

My ButtonBuddies


Assalamualaikum ...

entry ni adalah pendek & ringkas (iyer ke ringkas?!?) ... actually, i wish to get those cute buttonbuddies for ammar ... apa x nyer, setelah dibuat pengiraan, aku rasa jimat (utk jangka masa panjang) ... kos bulanan utk beli gauze & micropore (tape utk tampal gauze) ammar pon lebih kurang RM 60-70 sebulan (kalau leaking, kena tukar selalu) so cost pon bertambah ..

harga buttonbuddies nih plak lebih kurang RM15 sekeping ... mcm mahal, tp yg bagusnyer it is washable & reusable ... so for long term jimat bykkkk ... and worth it ... dah le cute plak tu ...


ni le rupa dressing ammar... sehari 2 kali tukar dressing,
tp kalau leaking selalunyer lebih dari 2 kali tukar dressing..



ni le rupa buttonbuddies tu ... selamat, mudah, washable, reusable ...
dah tentu lebih jimat!



masalahnyer, mende nih xde jual kat sini (m'sia) ... so sape2 yg tau kot2 ada jual kat negara jiran ke or kat sini (yg aku x tau), or ada sesape yg sudi tolong aku belikan utk ammar (tolong beli tp aku bayar) ... amatlah aku hargai ... please buzz me ok kalau ada info pasal nih ...

thanking all of u in advance ... have a great day everybody!! ;))

Sunday, November 28, 2010

UKMMC PAED GASTROSTOMY SUPPORT GROUP ... sharing my experience ... the story of Ammar


salam

lama dah aku x update blog nih ... aku xde mood ... xde idea nk update ... byk sgt dlm kepala otak aku lately, mcm2 masalah yg dtg ... x putus2 ... lepas satu2, satu lagi dugaan yg dtg ... tp aku redha, coz aku selalu ingtkan diri sendiri, selagi hidup mmg gitulah lumrahnyer ... xpelah, letak tepi dulu masalah tu sekejap, sementara aku ada bahan nk update nih ... eloklah aku update terus, tangguh2 kang mmg silap gaya xde le nk update ....

anw, just nk share experience aku smlm ... buat pertama kalinyer ... aku sebagai ibu Muhammad Ammar Danish, berckp di satu majlis, depan lebih krg 100 hadirin ... berkongsi citer & pengalaman mengenai Ammar ...

majlis berlangsung smlm, hari sabtu 27hb nov 2010 di tingkat 8, dept of surgery, HUKM ...



they wrongly spelled my name ... huhuhu

ni le budak yg jadik 'bahan' mommy smlm ...
mmg x reti dok diam seminit pon!!!

majlis ni sbnrnyer anjuran pihak HUKM dan juga Kimberly & Clark (company yg mengeluarkan button yg mcm ammar pakai tu ... ). dorang amik inisiatif, mengumpulkan parents yg mempunyai anak menggunakan G tube untuk mkan serta nurses dgn tujuan utk educate sume yg hadir betapa pentingnyer peranan parents & nurses/doc dlm semua aspek iaitu cara menjaga G tube, kenapa perlunyer G tube, jenis tube yg sesuai utk pesakit & pemakanan yg khusus utk anak2 ini ... mmg info yg sgt2 berguna pada kami.

aku dijemput utk menjadi one of the speakers oleh Dr Juriza, yg juga kalau x silap aku Head Of CDC (child development centre) di HUKM ....nebesnyer usah ckp le ... mmg x hengat!!! 2 mlm seblm tu aku x boleh tido ... constantly rasa cam ada rama2 dlm perut aku nih ...

Alhamdullillah, bila tiba time aku berckp kat depan tu rasa nebes tu slowly hilang ... agaknyer sbb adam dok kat sblh aku waktu tu ... thnk u adam ... hehehehe


aku kat depan tu ... getting ready with my things ... nebessss!!!

di antara slide yg aku prepare utk 'presentation' ttg ammar ...

bila aku tunjuk slide nih, sume org kata "wahhhhh!!!" .... pasal tgk
pic ammar masa gemuk dulu ... and bila aku kata "yes, i called him my pau kaya" ... sume org terus gelak ... masa tu nebes ilang terus ... hehehe

slide terakhir 'the story of Muhammad Ammar Danish'

Q & A session ... menjawab soklan panel dari Australia,
Miss Andrea Baldwin .... mcm poyo je eh .... :p

the four speakers ... myself, Rasyeeda (parent), Miss Rania (paed surgeon),
Miss Andrea Baldwin (Kimberly & Clark, Australia) ....

kesimpulannyer, mmg aku sgt2 nebes utk event nih ... but at the same time, aku sgt2 bersyukur kerana terlibat dgn event nih ... byk yg aku pelajari pasal button ... dan aku rasa knowledge yg dorang bagi dpt membantu ammar khasnyer ... itu yg sgt penting bg kami ...

lepas event tu, aku berpeluang berbincang dgn Miss Andrea dan teamnyer serta Miss Rania (paed surgeon) ttg masalah ammar dan cara terbaik utk bantu ammar ... kami sempat bertukar2 pendapat, dan aku dpt meluahkan rasa tidak puas ati aku pasal tube ammar yg boleh dikatakan sentiasa leaking ...

hasil dari perbincangan smlm, kami (aku & abah ammar) dah buat keputusan ... lepas ni kalau ammar masuk spital disebabkan button dia yg leaking ... definitely kami akan tukar pada button yg lain iaitu Mic-Key button keluaran Kimberly & Clark ...

next time, bila aku ada masa ... aku akan buat entry pasal perbezaan button yg ammar pakai skang (BARD button) ngan Mic-Key button ... and for those yg curious nk tau pasal Mic-Key button nih, boleh pegi kat facebook page ni ... My MIC-KEY ...

yg pastinyer, i am looking forward for this event next year... kalau boleh nk jumpa lebih ramai parents yg punya anak spt ammar (yg guna G tube / button) spy boleh berkongsi citer, pendapat dan juga tips pasal ni ... :))


Tuesday, November 16, 2010

Ammar's breathing ... :'((


salam

sejak friday last week ammar x berapa sihat ... bdn mcm dedar2 tp bila check temperature ok ... mulut merah je bak pakai lipstik ... private part & gastro area pon merah ... nafas ammar pon nmpak dlm & berat ... sedih aku tgk ammar ... :'((





btw, smlm dah bwk jumpa paed kat mutiara damansara, dr Y ... suspected steven johnsons syndrome ... x bley nk confirm coz ammar x demam ... so she didnt give us any antibiotics ... at the moment, she gave us areus for the reddish skin, lip balm & mouth gel to prevent from mouth infections ...

hope he gets well soon ... :'((

Friday, November 12, 2010

Ammar kena gigit lagik ... huuwaaaa :'((


salam

ni citer pasal ammar kena gigit kat nursery ... hari rabu lepas keje waktu amik ammar, sampai2 je pengasuh mintak maaf byk2 pada aku ... apahal plak ... rupa2nyer nk bgtau ammar kena gigit ngan sorang budak ni ...

sian ammar ... bkn sket2 dia kena gigit .. dah le tu ... tgn kiri kanan kena gigit ... masa aku tgk luka tu, rasa kesian sgt2 ngan ammar, sebak terus dada aku ... mentang2lah dia x pandai melawan, sedap je budak tu buli ammar ...


budak kena gigit ngah tido ... shiannnnn dia ... uhuk uhuk uhuk

tgn kanan ammar ...

tgn kiri ammar ...


aku pon x tau sejauh mana kebenarannyer ... tp kata pengasuh tu, luka kat tgn kiri ammar disbbkan kena gigit ngan budak tu waktu ketiadaannyer (dlm jagaan pengasuh lain) ... then, petang yg sama ammar kena gigit lagi oleh budak yg sama kat tgn kanan, tp kata pengasuh benda tu jadi depan bapak budak tu (yg kebetulan dtg nk amik anak dia) ... pengasuh tu kata dia tinggal kejap sbb nk amik beg budak tu coz dia pikir bapak budak tu ada situ so dia boleh tgk2kan ... tau2 ammar dah kena gigit ...

aku pon pelik gak arr ... kot ye pon bapak budak tu ada situ, xkan dia tgkkan je anak dia gigit ammar ?? korang rasa pelik x?? tp kalau btol lah citer tu ... aku mmg sgt marah pada bapak budak tu ... nk marah pada budak tu pon dia bkn tau apa (pengasuh tu ckp bila ammar dah kena gigit, bapak budak tu marah anak dia ... )

bila aku post pic2 nih kat fb aku, ada gak kengkawan yg komen kata luka ammar tu bkn mcm luka kena gigit coz xde kesan gigitan ... more to mcm guna barang/benda tajam cucuk ammar ... honestly, masa dlm keta lepas amik ammar tu aku pon terpikir benda yg sama ... coz aku dok telek dlm2 ... mmg x nmpak kesan gigitan ... tapi wallahualam ...nk ckp byk2 nnt org kata aku menuduh plak ... lgpon benda tu x jadi dpn mata aku ... susah nk ckp ...

nk salahkan pengasuh pon, susah gak ... coz mmg skang nih mmg dorang kekurangan tenaga pekerja ... selalunyer ammar dijaga oleh sorang pengasuh nih ... namanyer ida, muda lagi budak nih ... kebetulan ida ni on maternity leave ... aku suka cara dia jaga & layan ammar ... kalau dia rasa ada benda x kena ngan ammar, cepat2 dia call aku ... dia risau coz dia tau ammar fragile ...

so since ida ni xde lah ammar kena gigit ... last week skali ammar kena gigit .. not so bad, tp mmg nmpak kesan gigitan (separa bulat) ... minggu nih jadi lagi skali ... hadoiiii ... sianlah anak aku tuh!!!

sejak hari rabu tu aku rasa x tenang bila tinggalkan ammar kat nursery coz terbayangkan kot2lah sbnrnyer ammar bkn kena gigit ... tp sebaliknyer ... ishhh ... camne eh??

aku nk tanya pendapat korang ... korang tgk pic ammar nih, rasanyer cam kesan gigitan ke hape?? please ... tolong aku ... what shud i do?!??