jom follow

Friday, August 22, 2008

emergency konon .. tapi lembab

pkl 2.30 pagi tadi aku gi emergency coz suddenly ammar cam breathless sket, bila baring tak berhenti batuk sampai nafas dia jadi laju tapi takdelah dia turn blue lagi. sblm pegi tu aku pack baju aku suma siap2 ... yg mana dan je amik sbb aku tau sgt mesti kena admit.



baik betul dia, amik neb tak nangis pun, cool je .. siap pegang lagi



tapi .. bila misi start buat suction ... melalak tak hengat!!!


padahal petang tu abis keje aku dah bwk gi kk2, amik neb pastu buat suction, looks better lepas tu ... ntahlah ... benda dah nak jadi kot.

sampai je kat emergency dorang suruh aku masuk dlm nk buat observation bagai (amik heart rate, spo2 segala) ... yg buat aku sakit ati ...dah tgk anak aku pucat biru, di pasangnya lak heater ... kasi anak aku naik hangin dah tu nangis sampai tercungap2 tak cukup nafas ... lak tu dorang boleh buat dek je. geram betul aku!!

bila aku tanya tak nak bg oksigen dulu ke? ... misi tu ckp "kita kena check dulu brp spo2 dia mak" ... logic lah dol!!! kalau dah tercungap2 ... pucat biru tu ... ko rasa cam oksigen dia cukup ke???!!? kurang2 bg le 2-3 liter dulu, pastu kalau spo2 tak mencapai 100% naikkan lagi. takkan ko nak tunggu anak aku dah sejuk kaku baru ko nak bagi oksigen!!!





kat dlm emergency, ngah melalak tak hengat!!


kalau tak mengenangkan kes anak aku mmg kat situ, dah lama aku bwk gi hospital lain. ni bukan 1st time, boleh dikatakan tiap2 kali gini... hasilnya tiap2 kali dorang lembab cam siput ngantuk gini anak aku ditransferkan dari ward terus ke hdu takpun icu. padahal masa mula2 sampai emergency ok lagi, takdelah sampai pucat biru. aku paham pkl 2.30 tu sepatutnya time tido tapi dah nama ko keje kat emergency ... kes2 cmni patutnya lebih prihatin, cekap & pantas... ni tak dok terhegeh2 pastu ada hati lak nk borak2 ngan aku time2 kritikal camtu.

dah tu doc on call kat situ mati2 suruh aku pakaikan baju ammar, katanya ammar sejuk ... kejadahnya!! apa ko buta tak nampak anak aku berpeluh2 meleleh cam lari maraton 5 km?? boleh lak dia tanya aku soalan yg aku rasa tak patut ditanya oleh sorang doc..malas aku nak bagitau apa soalan tu ... sakit ati, nyampah ...pagi2 jumaat ni la korang nak buat aku sakit ati!!!

nasib baik ada sorang yg prihatin, datang siap membebel ngan kwn dia sbb biarkan patient camtu, siap amik kan bantal pastu hadang kiri kanan katil ngan selimut takut ammar jatuh dari katil (katil baby takde, so terpaksa guna katil adult), sgt prihatin pastu beria2 nakkan ammar selesa ... katanya "baby2 camni kalau tak selesa dorang menangis, nanti lain lak jadinya, kita takmo buat dorang stress ... dah lah tak sihat".

bagus betul dia, sejuk sket ati aku ngan this sweet lady, nak bercerita pun senang ngan org yg pandai buat keje camni. semoga allah balas budi baik this lady... issh!! terlupa lak aku nak amik nama dia.


dah sampai wad, ngah keletihan, tunggu2 bantuan oksigen tak sampai2 ... agaknya misi2 sedap membuta ke hapa?!??


tak lama pastu ambulan sampai, kitaorg pun dihantar ke paedriatik unit, ward yg aktif malam tadi kk^. sampai ke kk^ takde org kat kaunter ... aaiikk?? mana pegi suma misi?? hazab aku yg kedua lak bermula ...malas le aku nk reveal .. tapi yg pastinya, sama lebih kurang cam kat emergency gak ... tak prihatin & lembab.



dah dpt oksigen ... punyalah dia peluk mask tu ... sian dia



kat hdu .. ngah feeling2 nk tido .. ngantuk tapi sebok nengok org

so skang ni ammar kat hdu (under icu gak, small scale, only for semi kritikal)... hopefully by a day or two, ammar boleh transfer out to normal ward ... ward kk2. Insyaallah.

No comments: