jom follow

Thursday, August 21, 2008

Adam

Anak aku yg sorang ni nama penuhnya Muhammad Adam Danial, nama panggilan Adam. Dia ni kalau disuruh bergambar elok2 ya aamat susah sgt ... hazab betul kalau aku nak suruh dia duduk diam pose2 hensem ... kecuali dtg mood baiknya.


Adam manja ngan aku, tapi aku tak boley langsung tegur dia ... ckp sket dah sentap ... kalau dah menyentap tu plak bukan senang nk pujuk ... ayat yg selalu dia ckp bila aku tegur dia ... "takpelah kalau mummy dah tak syg adam, senang biar adam pegi je mana2, biar je lah org lain amik adam ni"...(ngan harapan buat aku rasa bersalah)... walau camne pun, dia ttp carik aku kalau nk apa2 kecuali bila dia nk beli toy .... dia gi ke abah kalau nk toy ... (hubby aku lemah sket part2 camni, sian anak katanya).




Mulut cam bertih jagung ... tak berenti2 membebel ... tanya aku soalan mcm2 sampaikan kadang2 aku tak larat nak melayan ... contoh soalan yg aku malas nak layan ... "nape nenek beranak kan mummy, pastu mummy beranakkan adam?" ... errrk?!!?? ... motif ko tanya aku soalan camtuh???

Favourite dia superheroes & transformers ... dah tak terdaya nengok umah aku bersepah ngan toy dia... sampai ke bilik air pun ada toy dia ... tido pun bwk toy... gi school pun sorok2 bwk toy sbb takut aku marah.




Kalau costume superheroes tu ... dia ada batman, spiderman, ninja turtle & superman ... masa kostum ni muat lagi kat dia, gi mana2 nak pakai ... malu tul aku, dia penah gi carrefour midvalley pakai kostum spidey ... gi great eastern mall pakai batman, gi klcc pakai superman ... pastu confident jek, bila ada bdk2 lain gelakkan dia buat dek.

masa ni baju spidey basuh, tetap gak nak maintain jadi spiderman pakai mask je pun jadiklah ...


adam mmg sayang ngan firdaus (anak jiran mak aku) ... siap kasik pinjam kostum, kalau org lain jg harap dia nk bagi ...

Dari kecik mmg pantang jumpa air ... suka tul. Salah satu fav past time dia ialah swimming ... kalau dia mintak permission gi swimming then aku kata ok, gumbira sesangat ... tapi kalau aku kata tak boleh ... abis cam nk terbalik umah aku dia ngamuk sambil membebel.



Satu lagi, tak boleh biarkan camera atau hp aku bersepah ... kalau tak siaplah kan ... tak pasal2 dia jadi photographer tak bertauliah .. kalau boleh suma gambo nak di amik nya.

gambo ngah feeling sensorang ....




gambo2 ni dia amik sendiri, byk lagi sbnrnya ... tak kuasa nk upload



Kalay di tanya dia ngaku dah ada gelfren .. nama alice .. alice ni sbnrnya ank kwn aku, kitaorg duduk condo yg sama tinggal lagi umah alice ni opposite block aku, dorang pantang jumpa ... berkepit je, maybe sbb dari dlm perut aku ngan ibu alice ni pun slalu buat benda sama2 ... dlm satu hari tu mesti kena makan sama2, ke sana sini kitaorg gi mkn sama.



Bkn takat tu je, gi gynae pun yg sama ... sampaikan bersalin pun kitaorg selang 12 jam je ... ibu alice keluar labour room, aku lak masuk labour room tu ... sian dr tu, lepas attend ibu alice tak sempat rehat kena attend aku lak ... so end up, sepanjang kat spital tu share bilik yg sama gak ... adam pun panggil ibu alice ibu, alice plak panggil aku mummy ... ha!!! elok sgtlah tu ... sesuwai!





pandai lak amik gambo sendiri .. berdua lak tu!

Aku sbnrnya buat entry ni sbb rindu kat dia .. baru mlm tadi mak aku dtg amik dia bwk balik klang ... hubby aku ckp "kwn gado u dah takde, aman lah sket idup u, kalau tak bila dia nyakat u naik angin".

Tulah pasal .. kalau ada sakit ati, geram kadang2 rasa nak cekik pun ada ... tapi bila dia blk umah nenek dia ... idup aku jadi sunyi, umah pun sunyi sbb dah takde suara dia menjerit, melalak (nangis), menyanyi dan merajuk ... aku lak takde menjerit (aku jerit setelah usaha cara diplomasi tidak dilayan) suruh dia gi mandi, suruh duduk diam ... jgn panjat2, suruh dia benti nangis (bila aku marah dia), suruh jgn nyakat baby... mcm2 jgn lagi le aku bagi kat dia.

Pasal tu kata org, bila ada dpn mata kita kena hargai setiap detik bersama, jgn bila dah jauh, dah takde baru nak dikenang2 ... kan?

No comments: