jom follow

Tuesday, June 8, 2010

geram!!! ...



salam

hari ni aku kebosanan yg amat di ofis ... bos plak x masuk opis, x call x hape ... teman jenayah aku kat opis plak cuti ... dari tadi aku dah cam bangang x tau nk buat apa ... sampai berckp sendiri dlm hati ... baik aku dok umah jaga Ammar ...

berckp mengenai Ammar ... seminggu nih adik aku jaga Ammar ... aku x hantar Ammar gi nursery ... cikgu kat situ cuti seminggu sempena cuti skolah ... boleh aku nk hantar, tp x dan lak aku nk amik sblm pkl 5 ... (slalu lepas pkl 5 cikgu tu tunggu sampai pkl 6, aku kena bayar extra ...) so, next week baru aku start hantar nursery balik ... lgpon kalau hantar sure Ammar boring ... coz bila xde cikgu, xdelah aktiviti yg berfaedah utk Ammar ...

ok, berbalik pada tajuk entry ... ni kisah Ammar juga ... lately ni aku perhatikan Ammar, makin lama makin terserlah perangai yg satu nih ... geram ... kadang almost everything dia akan geramkan ... pastu bila dah geram mulalah ... pelapap! pelepuk! ... ada je yg jadik mangsa dia ... nk kata dia pemarah x jugak ... kadang bila dia over excited pon dia boleh lepuk org ... dalam dia kiss2 & sayang2 abg dia pon dia boleh gigit abg or lepuk abg dia ... x kiralah abg kecik ke abg besar ... kami sume dah penah jadik mangsa Ammar ... motif?!??


eeeeiiii .... gerammmm!!!!

tgk tu ... dlm sayang abg geram kat abg (tgk tgn dia cengkam muka abg) ...


walaupon cute bila Ammar buat muka geram ... aku sbnrnyer agak risau ... esp bila last week ada kesan gigitan kat tgn Ammar ... aku suspect one of them (anak2 di nursery) dah gigit Ammar ... but bila aku tanya cikgu ... sampai la ni xde apa2 jwpan ... bkn aku nk marah sgt ... aku pon x salahkan bdk yg gigit Ammar tu ... (bodohlah aku kalau nk marah, bdk2 mmg gitu ... x kiralah normal @ istimewa) ... risau, kalau sbb perangai yg satu ni lah punca Ammar digigit ... aku tau Ammar mmg sker buli or buat adik beradik dia ... kot2 dia buat perangai yg sama pada yg lain2 kat nursery and vice versa ... cuma jwpan & perhatian yg diberikan oleh cikgu & pengasuh tidak menepati piawaian aku ... boleh gitu???

aku risau & takot ... perangai geram Ammar tu bertukar jadik temper / pemarah ... coz dah nmpak bunga2 yg Ammar ni ada temper ... i know its good for kids to let out their feelings ... tp aku risau (risau lagi... byknyer aku risaukan) ... takut kalau dibiarkan, Ammar x pandai nk kontrol temper dia ... i try to set a good example to Ammar ... selagi boleh, aku ckp lembut2 ngan Ammar ... kalau nk marah or tinggi suara pada anak2 yg lain pon sebolehnyer xmo buat depan Ammar ... but still, aku control bagai nk rak kat umah tp aku x boleh control bila Ammar kat nursery ...

aku penah tanya pengasuh kat nursery pasal perangai Ammar ... one of them told me, rata2 perangai anak2 DS ni camtu ... dorang mmg emo ... kalau marah, boleh jadik sgt marah, kalau happy dorang akan jadik sgt happy, kalau sedih boleh jadik sgt sedih ... u know wat i mean?!??


kalau dia happy .... dia jadik sgt happy ...


so am wondering, ada sape2 yg pernah/ada masalah cam aku nih??? ... boleh lah share ur experience ngan aku ... kot2 ada info or tips yg berguna dan boleh share ngan aku ... pleaseeeeeeee ....

12 comments:

Ekin said...

Hi. K. Asz,

Sama la kite. Ekin pun boring tahap cipan kat opis nih.. huhu.. Nampak sgt si Ammar tu memang geram kat Adam... hehe. Tapi takpe kot akak.. maybe sebab dia still kecik & x berapa reti nak control emotion.. Lama2 ok lah tu...

Asz said...

hi dik ... ekin dah btol2 sihat ke nih?? mmg dia sgt2 geram ngan Adam ... u think its that normal?? risau gak ... takut kalau didiamkan jadik lain plak ...

Yasmin Nabilah.. said...

huhu..sama la ngan si Nabila nih..tapi klu geram dia akan pegang kedua tangan dia dan jerit geram..urghhhhhhhh!.. Hurm..budak2 ni mmg bijak Asz..takpe..bair dorang belajar pelbagai perasaan. At least anak kita ada perasaan marah, sedih , gembira kan.. Dari situ dorang akan belajar macam2. Tapi bila nampak dah temper sangat ina pujuk gak. tak nak bagi dia marah sgt..tak elok pun..huhu..

Scorpio Girl said...

salam sis..
Irfan pun dah gitu, and on top of that anak2 kita nih selalu akan tgk respon kita bila dia buat sesuatu..cm Irfan, dia tahu..kalau dia cepuk ke, tepuk ke, gigit ke atau buat apa sahaja yang sewaktu dgnnya, dia tahu yang abg2 dia takkan pukul balik..palaing dahsyat pun balik2 repot kat I je..so he knows that he'll get away with it. so skang kalau dia buat, I cepat2 tell him that he can't do that..kat sekolah pulak, mebbe diorg ni nak tgk tau, samada respon tu sama tak kalau dia buat kat org lain..tu yang mebbe kenapa Ammar kena gigit balik tu..atau mungkin,dia kat sekolah tak se-agresif mcm kat rumah, macam Aisy..dia kat rumah lagak hero, tapi bila tanya kat sekolah, rupanya pendiam..nak tergelak bial teacher dia kasitau..but still, pengasuh dia kalau dah tahu anak2 DS mcm tu, they should pay closer attention..ust becaise its a norm, takkan nak biarkan aje, betul tak?
anyway, that's my 2 cents for today..:D

Sal said...

Asz, kengkadang mayb bebudak nie buat perangai camtu kot. Anak aku xde plak camtu..mayb process pembesaran dia la...tak tau cara camna nak express their feelings...this is one of the way... tp takleh ler dibiarkan...kena pantau jgk....

A.I said...

anak aku si bongsu tu taiko kau tau? aku penah hntr dia kt nursery tahun lepas. abis sume anak org dia belasah. budak yg dah tadika pon dia lepuk! camno tu? last2 aku saiko dia takleh buat camtu. Tuhan marah. Bila Tuhan marah nnt mama mati cepat! - melampau aku ugut dia camtu kan? tp terpaksa la. risau aku takot dia penyekkan baby org. tp skang ni, dia dah duduk blk kt jiran sebelah aku, ema..huhuhu..

A.I said...

eh, komen aku tu lari topik ke? kahhhhhhhhhh

Wansteddy Tales said...

saya dah tak boleh bosan skrg ni asz. wajib menghuru harakan diri. sbb terlalu bnyk nak siapkan. deadline semua gila2 cepat. aduh...

damia pun suka pelepuk muka saya, wuwu.... cmne nk marah? bila marah dia gelakkan saya. ada ka patut...

ieda said...

asz..nabila pun sama..suka lempang muka orang...sakit plk tu.biasanya dia lempang bila kita bangkang kehendak dia.sapa yg paling dekat akan kena kecuali abahnya.
kadang2 dia test kita balik..bila dia tarik satu benda..kita larang,dia akan tarik benda lain plk.tapi mata mmg tgk muka kita.mula2 tu saya angin jg.tp la ni saya buat2 tak nampak kalau dia nak testing mcm tu..tak dapat perhatian kita dia berentilah.
mmg kena sabar banyak2 bila melayan anak2 DS nie.

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

Asz,
nak tau,sofie pun suka geget lengan debab adik dia. sgt geram...kdg rasa nak marah je ngn dia. tapi, kontrol je la...pujuk2 dia. tak boleh nak marah2, sian ngn dia. ammar pun suka geram gak,kan? hehe...kdg lucu dgn perangai budak2 ni. perangai dia buat kita gelak jer...

eynda said...

Kena check jugak...kekadang perangai ammar ni datang dari nursery sendiri...budak2 kan senang tiru apa orang lain buat...ada setengah budak suka buli orang sebab dia kekurangan perhatian dari ibu bapa...tapi eynda rasa ammar bukan kategori tu sebab eynda tahu asz sangat2 beri perhatian kat dia kan... :-)

Asz said...

ladies ... thnk u for all the comments ... really appreciate it ...

ina ... samalah ngan ammar, dah pandai tunjuk geram ... bila nmpak dia dah cam x bley control cepat2 peluk dia ... bg dia calm ... hopefully its nothing ... normal lah agaknyer camtu kot ...

zaza .. tanya gak pd pengasuh kat nursery tu, katanyer ammar mmg boleh tahan gak nyakat org ... sambil lalu je dia bley cepuk org ... tulah, kadang rasa ammar tu cam terbiar kat nursery .. ntahlah x berani nk menuduh coz kita x nmpak ... btw, Aisy sgt cute ... kat umah samseng ... kat skool gud boy ... :))

sal ... tu yg kadang aku terpikir ... risau gak aku ... takot kalau dibiarkan terbawak2 sampai besar ... risau gak kot2 influence dr nursery ... wallahualam!

ai ... hahaha ... tergelak aku baca komen ko ... paling x bley tahan ko nyer ayat saiko anak ko tuh ... lawak siot ...:p

kak ieda ... laaa ... nabila pon camtu gak ... sama ngan ammar ... cepat je tgn dia tu ... kadang x pasal2 je org kena lempang .. kalau kita2 yg paham xpe ... kot ngan org lain kang kata kita x ajar anak plak ... tp mmg byk persamaan perangai anak2 DS ni kannn ... rata2 saya perhatikan camtulah ...

fiza ... sofie pon?!?? ammar plak sker gigit pipi abg dia ... tulah kan, kadang nk marah tp bila pikir balik .. x guna nk marah pon .. tp saya dgn tegas ckp ngan ammar NO! ... sama ada dia paham ke x saya x pasti ... tp bila saya kata NO! dia x buat dah ... hopefully dia tau bila kita kata NO! ... dia x bleh buat perkara tu ...

eynda ... saya setuju ngan eynda ... kadang saya terpikir, maybe influence dari nursery .. dah la plak salah satu perangai anak2 DS nih ialah meniru perbuatan org lain ... ada kemungkinan nyer gak ...