jom follow

Wednesday, February 18, 2009

when he turned pale ...oh my!!!

smlm adalah hari yg amat memenatkan bagi aku ... fizikal & mental ... dari mlm seblm tu lagi aku dah sebok2 memasak utk hari esoknyer (ni le rutin aku spt biasa sejak maid yilekk!!) ... pastu pagi2 dah bangun utk ammar nyer physio appt kul 10 pagi, al maklum sape2 yg ada anak kecik paham lah ... barang2 baby ni mcm2 .... ammar lagilah, segala macam gadget nk kena bawak, paling penting susu, pampers, machine susu & tube, kipas ajaib (wajib ni), nk ingat suma ni leh berpeluh2 ketiak aku pagi2 ... suma nk kena siapkan.

mana taknyer, ammar nyer rutin ubat wajib dah satu hal, nk bancuh ubat, nk bagi pump inhaler, tukar dressing lagik .... kalau org lain gi jog pagi2 bagi keluar peluh, aku takyah jog pun dah berpeluh2 ... tapi tak kurus2 gak ...

dlm kelam kabut gitu gini tambah lak ngan lelah carik parking kat paed HKL tu, akhirnyer sampai gak kat physio unit paed HKL, tapi aku lewat 1/2 jam!!! lambat bukan sbb jam ... lambat pasal takde parking ... bengang tul aku, nk tak nk kena gak parking jauh sket ... illegal lak tu ... saman dbkl jgn citerlah ... aku dah mcm buat collection saman ... berbelas2 saman parking ... gilos betul, harus management HKL do something about masalah parking ni, kalau ada emergency punyerlah susah, disbbkan org ramai parking sesuka ati, area HKL tu leh jadik jam ... kalau org sakit tenat camnelah ... mmglah kalau dah ajal tu mati gak, tapi masa itu emas ... 1 min pun boleh menyelamatkan nyawa tau!!!

anw, berbalik pada kisah aku yg penat ni ... lepas ammar abis physio lam kul 12 aku cam tak sedap ati, adik aku pun mcm ada plan nk kluar ... so aku bwk ammar gi opis (bos aku mmg jarang ada, kalau ada pun biar jelah ... dari aku cuti baik aku dtg gak keje ... tul tak?!?? :)

masa kawan aku, lisa, pegang & main2 ngan ammar (kat opis) ... lisa tegur nape badan dia cam panas, cam org demam ... bila aku rasa mmg pun, tapi bukan high grade fever ... dedar je ...cam baru2 nk demam ...pastu adik aku lak tegur bibir, lidah dia cam lebam sket ... aku pun apa lagi ... terus buat medical check up sendiri ... aku perasan hujung kuku dia pun lebam sket ... but not yet blue, muka pun pucat ... terus call hubby aku ...

hubby aku lak terus call 'papa joe' ammar (specialist yg handle kes ammar) ... masa tu bkn takmo bwk gi spital terus ... tapi di sbbkan ammar nyer condition ni on & off thing ... susah gak nk bawak gi emergency ... lagipun ni bukan 1st time ammar jadik gini ... 'papa joe' dia pun dah consult ngan aku simptom2 lain yg aku kena monitor before aku bwk dia ke spital ... aku takleh nk panik bila dia jadik camni ... pastu, kalau ikut pengalaman aku yg berkali2 dlm setahun berumah tangga kat spital tu or dlm erti kata lain .... i know when is the right time to rush him to the nearest clinic or hospital

ni gambar dia tido mlm tadi ... nmpak pucat sket bibir ammar tu...



gambar yg dua2 ni, waktu dia ngah ceria & sihat ... bibir pun tak le nmpak pucat sgt..

mcm2 benda yg hanging around lam kpala otak aku ni ... fyi, ammar ada heart condition ... masa dia lahir ada 2 salur yg tak tutup lagi .... then, masa dia discharge umur 40 hari kat icu dulu salah satu tu dah tutup sendiri tapi yg satu lagi, doc panggil 'PDA' still belum tutup ... so far saiz dia makin mengecil dan doctor pernah bagitau aku yg big chance PDA ni will not effect ammar cuma bagi masa sket dia tutup ngan sendiri, lega betul aku bila dengar news tu ...

however, there was one time masa tu umur dia 7 bln, bila ammar nanges bibir dia jadik biru ... masa tu aku rasa sedih sgt bila doctor mention pasal plan nk refer ammar to IJN ... itulah salah satu perkataan yg aku takmo dengar dari mulut doctor ... but alhamdullilah, lepas buat scanning segala, tambah ngan medication ammar sihat dan takyah gi IJN... phewww!!! lega sekali lagi ... tapi tak lama, doctor soh aku alert ngan condition ammar ... not to be overjoyed, anything can happen ....

pasal tu bila jadik cam smlm tu perasaan aku haywire ... mcm2 .... mix feelings ... nervous, confuse, sedih, panic ... pastu tiba2 rasa nk nanges .... aku tak tau apa puncanyer tiba2 lips & tounge ammar jadik lebam, padahal batuk dia tu dah kurang sgt ... satu hari nk dengar dia batuk pun susah ... mana logiknyer?!??

so mlm tadi, aku lena tak lena tido ... aku tenung je muka dia ... sampai aku sendiri tertido tak tau kul brapa ... yg pasti sambil tu aku pikir mcm2 ... why la?!?? maksud aku kenapa tiba2 jadik camtu eh??? puas aku perah otak ingat satu2 apa yg jadik siang tu .... tu yg akak ni letih mental fizikal ... sib baik aku tak cuckooo!!!!

but honestly ... jauh kat sudut ati aku ni ... aku suspect satu je .... sbb dia nanges bagai nk rak masa physio pagi tuh!!!

Tuesday, February 10, 2009

helloooo ......

since 2-3 hari lepas Ammar pantang dpt hp ... kalau bagikan hp kat dia mulalah dia letak hp tu kat tepi telinga dia .... gaya cam ngah org berckp hp ....

aku rasa sbb lately ni kalau aku call mak aku, mesti aku bagi mak aku ckp ngan ammar... kalau tak nenek abang lak nk ckp ngan adik ... jadik dia mcm dah tau apa kegunaan hp tu ... tapi selalunya dia tgk screen dulu ... kot2 ada kluar muka sesape kat situ ... almaklum, kengkadang tu aku 3G ngan mak aku ... rindu nk tgk muka anak aku sorang lagi yg skang ni duduk ngan mak aku, si adam, mak aku pulak rindu nk tgk ammar .... bagus gak ada teknologi 3G ni ... memudahkan utk org2 yg mcm aku ni

tgklah aksi2 si kenit ni 'ber'hp ....



main ngan hp dhada .... hellooo ...hellooo ....

abah & ammar ... sama2 pakai baju kuning smlm ... cam digi lak ...






main ngan hp abah lak .... siyes nyer muka!!!

Thursday, February 5, 2009

alahai ammar ...

aku sbnrnya ni ngah risau yg teramat2 ... sejak smlm, ammar ada flu & batuk sket ... pukul 3 pagi tadi lak dia dah bantai nangis sampai kul 4 ... mkn pun cam takde selera je ... pagi ni lak nafas dia agak laju dari kebiasaan ... so dari smlm lagi aku dah pesan kat adik aku, dhada, soh bagi ventolin dia 4 jam skali ...

skang dhada yg jaga ammar pasal my trusted maid, ema, tu balik indon ... pengganti silih berganti tapi takde yg memuaskan ati ... ada yg keja 3 hari je ngan aku pastu aku 'fired' dia ... baru2 ni lak keje dari 7 pg sampai pkl 2 ptg je ... dia tak sanggup jaga ammar ... ngeri katanya nengok perut anak aku bertebuk camtu .... aku pun dah malas ... nnti2 jelah aku carik pengganti ema ...

anw, pagi ni ammar ada physio lagi ... buat kali yg ke-3 ... ingatkan dah tak nanges sbb mula2 mood ok jek ... hmmm... tak dapeklah ... nanges gak dia bila therapist tu betulkan kedudukan kaki dia ... marah betul dia ...mmg dia tak suka org paksa2 dia agaknya ...


ni nak belajar duduk & berdiri ... tapi sekejap je psal nanges tak hengat!!! nk tak nak kena 'ikat' gak dia ... paksa dia berdiri ...


masa mula2 kena ikat ni lah gayanyer ... nanges tak henti2 ... sbnrnya lam ati aku risau gak, diakan tak berapa sihat ... tak pasal2 kang biru lak anak aku ni kang ...


pujuk punya pujuk ..akhirnya dia berenti gak nanges ...



lepas berdiri kat situ lam lebih kurang 20 min, aku berdirikan ammar kat meja mainan ni ... tapi bila aku betulkan je postur dia berdiri tu terus hangin ... tak renti2 nanges ...


bila ammar dah ngamuk sakan aku pun ckp kat therapist tu mintak sambung next week je lah ... bkn apa, nk kejarkan doc specialist sblm dorang keluar lunch ... ammar kan tak sihat ... sblm makin teruk baik aku gi jumpa doktor cepat2.

sampai je kat wad kk@, doc specialist buat rounding lak kat icu ... takpelah, sib baik ada doc M.O. .. aku pun apa lagi explain kat M.O. tu ammar gitu gini dari smlm, nafas laju suma aku bagitau ... lepas dia check2 ammar kata M.O. tu chest ammar sounds ok ... so dia cuma bagi nasal drop utk flu & ubat demam just incase tiba2 ammar demam ... sblm balik M.O. tu pesan kalau nmpak ammar makin teruk terus bwk ke emergency ... utk admission ... part tu yg aku paling tak suka nk dengar.

tadi, sblm aku sampai opis adik aku kata nafas dia mkin teruk ... hmmm ... nk balik umah kang bos aku bising lak ... terpaksa lah aku soh adik aku bagi ventolin tu lebih kerap, hopefully it'll help ... sementara aku kat opis lagi ni ... mintak2 condition ammar tak makin teruk ... sian dia... aku takmo dia masuk spital lagi ... :(

Wednesday, February 4, 2009

tatts ...

budak2 skang ni mcm2 perangai kan?!? lagi2 kalau byk sgt tgk tv ... last wk masa cuti CNY tu aku bwk adam dok ampang ... then, ada satu hari tu dia asyik dok lam bilik je ... aku pelik gak (lam ati ok gak dia dok diam kalau tak keje dia nyakat org je!)

tetiba dia kluar bilik ... "mom ... look at my tatts" ... ntah nape masa tu akak lambat pickup lah pulak kan, aku tanya balik kat adam ... "tatts?!?? ... wat tatts?!??" ... selamba je dia jwb "here at my tummy .. and here .. here" (sambil tunjuk suma bdan dia)

laaa .... ghupa2nye 'tatts' yg dimaksudkan tu 'tattoo' ... short formnyer omputih panggil 'tatts' ... tidaklah aku tau ... korang tgk jelah kat mana dia men'tatts' kan badan dia ...








lepas dia pose2 ensem ... aku pun citerlah kat dia ... org islam takleh buat tattoo ... hukumnya berdosa ... takot kang dia ingat its ok to have a tattoo ... plus aku ckp kat dia buat tattoo amat menyakitkan, so buat apa nk sakitkan diri sendiri ... tak cukup ngan tu aku demonstratekan kat dia (sambil amik jarum, cucuk sket kat tangan dia) ... terus dia kata kat aku "dont worry mummy, yg ni tampal2 je boleh tanggal adam takmo berdosa" .... hmmm ... lurus betul ayat anak aku ni.


p/s: monday dia gi skolah, kebetulan dia kena jap (aku pun tak tau jap apa) ... kena kiri kanan lak tu ... balik terus ngadu kat aku, nyesal buat tatts ... dahle sakit kena jap, tambah lak cikgu marah soh padam ... hihihi ... padan muka!

Sunday, January 25, 2009

home made burger ...

bila cuti2 camni korang suka masak apa??? kalau aku masa weekend atau pun hari2 cuti ialah time yg paling best aku nk masak something different ... aku kan suka memasak ... cuba benda2 baru .... slalunya weekend aku suka masak yg lain dari nasi ... cam ari tu aku but burger sendiri ... bukan daging burger siap cap ramly tu tau ... maksud aku daging burger tu aku buat sendiri dari daging mentah tu

dengan motto 'sharing is caring' .... aku nk berkongsi resepi ngan kwn2 yg baca blog aku ni ... kot2 nk tukar selera kan ... hari2 mkn nasik boring gak ... cubalah ... so far alhamdullillah, anak2 & hubby aku mmg suka giler bila aku kata menu dinner atau lunch ari tu home made burger.

bhn2 utk buat daging burger

1. 400g daging/ayam cincang (brand apa2 pun boleh) - biar lembik, senang nk adun
2. 3-4 ulas bwg putih - dicincang halus
3. 2-3 sudu black pepper
4. 2 btg - daun parsley (guna yg lam botol pun boleh)
5. 1 biji telur - dipukul dulu
6. 3 sudu breadcrumb/serbuk roti
7. garam secukup rasa

** bhn2 no. 2-4 boleh di kurang atau di lebihkan mengikut citarasa masing2

cara2nya senang je ... masukkan semua bhn2 di atas dan gaul rata ...


kemudian, bentukkan dan goreng terus kalau nk .... senang tak?!??

tapi, bila goreng pastikan api yg sesuai ... ikut citarasa ... yg suka well done ke, medium ke ....

sambil goreng burger aku suka salaikan bwg tu sket ... baru rasa manis2 bwg tu ...


of course le bila burger kita mkn ngan roti dan bahan2 lain ... kalau suka ...


mcm family aku, kami suka letak cheese, salad & bawang .... kemudian serve kan ngan french fries ... nyummmm ....


voila!!!! ni lah home made burger aku tu ... served with fries ... mkn satu pun dah lebih dari kenyang pasal daging dia tebal ... ala2 mcm ko mkn kat chili's ngan tgi

so sape2 yg sedang memboikot mcdonald, chili's dan sbgnya ... tapi teringin nk mkn burger yg tebal2 cenggitu boleh le mencuba ... jimat pun iye gak ... kos pun tak lah tingi sgt ...

selamat mencuba .... insyaallah org yg tk pandai masak pun boleh buat sbb senang je caranya.

ammar's 2nd physio theraphy

last thursday ammar gi 2nd physio theraphy ... seperti biasa, mula2 mood dia ceria .... tgk tu ... sengih je ....


mula2 dorang soh dia meniarap dulu ... ammar mmg takde masalah nk meniarap ... cuma mls nk angkat punggung tu ... lagi2 sejak dia berisi lately ni ... berat gamaknya ...so bila org tu angkatkan punggung dia ... dia dah start dah .... apa lagi melalak .... cepat2 adik tu comfort kan ammar ...


mamat ni mmg ... pantang di peluk ... mmg faveret dia, manja ...

bila dia dah ok ... dah tenang ... adik tu cuba lagi skali .... kali ni ngan ball lak ... nak soh ammar berdiri ngan betul ... mula2 muka cam excited je ... pasal nmpak ball tu besar ...


happy je muka ... tp tk lama ....

bila adik tu cuba betulkan cara ammar berdiri, pegang hips dia, ammar dah start melalak lagi ...alahai ... camnelah ni dik ...

cuba diri ngan table lak ... pun sama ... nanges lagi ...

rilex jap ... asyik nanges je ... adik physio tu bg ammar rest ... kalau teruskan takot benda lain lak jadi ...

yg ni lak exercise utk dia mencangkung ... tapi tgk tu ... marah lagi ... sakit ati dia agaknya org dok paksa2 buat segala ...

yg ni lak latihan dari duduk ke berdiri ... nk tgk camne progress dia ....


so since ammar asyik nanges je ... terpaksa lah theraphy ni dipendekkan ... sian kat dia ... penat exercise ...(yg betulnya, penat nanges ... huhuhu).

next appt will be feb 5 ... next week tak boleh pasal full house .... then, before we leave ... adalah dorang ajar aku camne nk exercise kaki ammar soh buat kat umah ... nk stimulate muscle2 kaki dia tu ... hopefully the next visit takdelah dia nanges lagi.

Tuesday, January 20, 2009

7th anniversary ...

smlm genaplah 7 thn aku berkongsi idup ngan hubby aku ... pejam celik rasa sekejap je masa berlalu ... no celebration pasal weekdays kan ... jadi 'dating' kami di postponekan ke hari lain .. iaitu hari kami tk bz which is ntah bila ... :(

mlm tadi masa nk tido ... terkeluarlah memori sblm kawin ... citer pasal 1st date aku & hubby, citer pasal mak aku tunggu dpan pintu umah ngan pisau, citer pasal bertunang ... mcm2 citer yg terkeluar ...

saje nk imbas balik citer lama ... ya ampun, korang suka ke tak, aku ttp nk imbas blk ... sbg kenang2an ... mana tau kot2 lagi 20 thn cucu aku bukak balik blog ni boleh lah dorang baca camne aku jumpa atuk dorang ...

9 thn yg lalu .... masa ni aku saiz s lagi ... berat pun 50-52kg je .. skang takyah tanyer arr ... buat sakit ati je ...

aku kenal hubby aku masa aku keje ngan naza motor, kg baru 9 thn lepas ... dia kwn lama bos aku ... byk gak kwn2 bos yg aku kenal (pasal dorang selalu dtg & call kat opis).

so bila bos aku kena transfer ke head office (opis lama kami kat klg), dia angkut aku skali ...masuk thn ketiga aku keje ngan bos aku, hubby aku ni start call bos aku ... sblm ni tak pernah lak dgr nama dia ... rajin lak hubby aku call pasal nk ajak bos gi solat jumaat ataupun lepak kopi2 lepas keje ... punyalah selalu call, sampai aku kenal sore hubby aku ni .. sore je ... orgnye tk penah nmpak pun ...

bos aku ni pulak slalu gi outstation (overseas) jadiknya bila dia outstation lama sket arr baru balik ... bila hubby aku ni call aku bagitau le bos takde gi overseas, maybe balik 3-4 hari lagi ... tapi dia tetap gak call .... ngan alasan terlupa aku dah bagitau seblm tu ... (sbnrnya saje je, trick nk ngorat tp takde modal nk ckp) ..... sampaikan at one point, aku terperasan trick hubby aku ni ... tapi tk nk ckp apa2 kat bos aku, kang dia ingat aku perasan lak (aku kamceng ngan bos aku ... boleh citer apa saje) ...

one fine day (masa ni lam bln jan 2000), hubby aku pelawa gi lunch ... mmg terkejut, sebab utama aku takut dia laki org ... yelah kan ... setau aku kwn2 bos aku suma dah kawen ... ada yg bujang pun aku kenal ... satu lagi, aku tak tau camne rupa dia pasal dia tk pernah dtg opis jumpa bos aku ... dan satu lg sebab dia kwn rapat ngan bos ... apa lak bos aku ckp kang ....

pikir punya pikir ... why not?? .. aku pun kebetulan single mingle ... gamble je lah ... kalau betul dia laki org tu jelah skali ... so aku accept jelah ...

posing lam bilik pengantin ....

tiba hari yg ditunggu2 aku pun siap2 tunggu kat opis, awal2 aku dah cong bos aku kata aku nk gi farmasi ... yg peliknya bos aku sblm dia kluar lunch pesan kat aku "len kali make it dinner ... buat apa gi masa lunch?" .... motif nk pesan aku camtu ... ke mamat ni dah bagitau bos aku dia nk date ngan aku?? .... anw, sblm hubby aku keluar nk amik aku, aku tanya kat dia ...

aku : camne i nk kenal u???
hubby : ooo... senang je ... ok, i ni gemuk, tk berapa tinggi, itam2 sket, rambut botak2 sket ... oh ye ... muka i byk jerawat ... pastu perut boroi sket ... u tgk2lah keta ngan no plat 4778 ..
aku : erkk ...(tapi kontrol lagi, lam ati berckp ... alamek btul ke dia describe ni) ... ok ...jumpa jap lagi

tetiba aku panik ... betul ke apa aku buat ni ... takmo nmpak hipokrit sgt ... sib baik masa tu ada sorang akak yg dok kat blakang meja aku kat situ bg kata semangat, dia kata 'tak baik mungkir janji ... kalau as rasa tak berkenan, lepas ni jgn jumpa lagi, manalah tau muka buruk tapi hati baik ... kali ni pegi je, tak baik buat org camtu' ... betul gak akak tu ckp so aku pun turunlah tunggu dia kat bawah ... sambil berdoa semoga aku boleh tenangkan diri bila tgk diri dia yg sbnr.

masa aku turun tu dari kejauhan aku dah nmpak keta yg dimaksudkan ... 4778 ... tapi nmpak cam takde org, sambil aku jalan nk ke kereta tu ... ada sorang mamat usha aku ... dia senyum ... aku senyum balik kat dia... lam ati berkata2 ... boleh tahan menarik gak mamat ni ... time ni lah pulak kan ko nk ngorat aku ... dah le aku nk gi blind date ni ....

sampai kat keta 4778 tu kompem ... takde org ... manalah pulak mamat ni?!?? ... hati mkn berdebar2 ... lemah lutut pun ada masa tu ... tuhan je tau ... aku tk pernah gi blind date camni seumur idup aku!

tak smpai 2 minit aku berdiri kat tepi keta tu ... ada org sapa aku dari belakang ... "hi ... u tunggu owner keta ni ke??" ... berderau darah aku ... sekali bila aku toleh .... eh ... mamat yg dok usha aku tadi rupanya .... lemah je aku jwb balik ... "ha'ah" .... pastu dia pun jawab ... "i lah owner keta ni ... masuklah" .... haaa .... amik ko!!! tiba2 aku rasa cam nk nangis ... ilang kpala lutut aku ... mmg betul2 aku rasa cam nk pitam .... tk sangka rupa2nya dia lah orangnyer .... malu aku masa tu sbb teringat insiden berbalas senyum sebelum tu .... at the same time, tak boleh dibayangkan betapa lega dan happy nyer aku masa tu (cam birah je bunyiknyer) .... tanpa membuang masa ... terus kami ke dome klcc utk lunch ...

rupanya ... masa aku dating kat dome tu ... bos aku ngan kwn2 dia pakat carik kitaorg ... niatnye nk nyakat ... tapi tak jumpa ... sib baik ... so start dari situlah kami berkawan, kenal hati budi dan perangai masing2 ...

anw, dipendekkan citer ... kami bertunang January 1, 2001 setelah setahun berkenalan ... nikah lak setahun lepas tu ... Januari 19, 2002 .... dan bersanding February 2, 2002 ...

hari bersanding ...

with my family ...

with his family ...


macam dugaan dan cabaran yg kami lalui sepanjang 7 thn ni ... alhamdullillah, wlaupun kami ada 'angin' masing2 ... kami masih lagi seperti waktu mula2 kawen dulu ... kami masih berpegang tangan bila berjalan ... masih mengucapkan kata sayang ... masih berkasih2an ... masih bergurau senda ... dan mcm2 masih lagi ... :)

dan hasil perkongsian 7 thn ... ni lah dia ...

cahayamata pertama ... Muhammad Adam Danial, 7 thn


cahayamata ke 2 ... Muhammad Ammar Danish, 14 bulan


paling ketara bezanya hanya secara fizikal .... kami berdua dah gumuks ... tu je la yg kami slalu komplen to each other .... huhuhu ....

the latest pic .... dua2 dah bulat!!!

aku berharap perkahwinan kami ni kekal sehingga akhir hayat ... amin!!